През деня Истанбул е икономическият, търговски и културен център на Турция, но в края на работния ден мегаполисът се превръща преди всичко в сцена на нощния живот и развлеченията.
По данни на списанието "Си Ен Би Си-и Бизнес" (CNBS-e Business), всеки ден по около 350 хил. души и годишно около 127 млн. души посещават истанбулските заведения.
В града край Босфора има около 15 хил. заведения от среден и едър калибър, които предлагат храна и напитки.
Всъщност
там са съсредоточени половината от местата за развлечения в цяла Турция.
Дневният оборот на този сектор от турската икономика се равнява на 12 млн. турски лири, а годишното салдо от оборота възлиза на 3,5 млрд. долара.
Половината от тези пари се падат на ресторантите, баровете и нощните клубове.
И независимо от икономическата криза, секторът непрекъснато се разраства, като за последната година е нараснал с около 15 на сто.
Истанбулските квартали Бейоглу, Асмалъмеджит, Кумкапъ, Етилер, Богаза, Бакъркьой, Кадъкьой и Джаддебостан са главните адреси на развлекателния нощен живот на мегаполиса.
Характерна особеност на този живот в Истанбул, което го отличава от другите градове в страната, е, че той предлага развлечения за всеки човек и за всяка кесия.
Например, можете да пръскате колкото си искате пари,
за да гърмят бутилките с шампанско
или да раздавате щедри бакшиши на сервитьорите, но също така е възможно да се развличате и по-скромно - за около 50 турски лири.
Младите предпочитат да харчат повече пари за развлечения в нощните клубове или в популярните заведения на града, където се предлагат различни развлекателни програми.
Хората на средна възраст по-често избират заведенията, които предлагат хубава храна.
Семейните обичат да прекарват вечерта на маса с приятели и затова заведенията уреждат специални вечери по различни поводи, като се започне от рождените дни и се стигне до събирания за традиционни обичаи, като например къносването на бъдещата булка.
Друга категория са музикалните заведения, които се посещават от разнообразна публика - млади хора, интелектуалци, туристи.
Сред консумираните в този тип заведения напитки
най-предпочитани са бирата и водката,
а цените варират от 25 до 150 турски лири.
Т. нар. "тюрки барлар" (барове с народни песни) са верига, предпочитана главно от по-бедните млади хора, но също и от неналожили се още художници и поети.
Освен че предлагат по-евтина храна, те дават сцена за изява на певци и танцьори аматьори.
Допреди 5-10 години
много малко турци предпочитаха да ядат и да се развличат навън -
резултат от традиционното домошарство и патриархалните обичаи на турците, които са част от народопсихологията още от времето на Османската империя. В последно време обаче това много динамично се променя.
Фактът, че много туркини работят извън дома, се отразява на увеличението в броя на семействата, които посещават заведенията.
Освен това, макар и някога немислимо, вече е обичайна гледка девойки на групи от по 4-5 да посещават заведенията сами и да се развличат, без да са придружавани от младежи или по-възрастни.
Според специалистите успоредно с това, непрекъснато нарастват и изискванията на турците към асортимента и обслужването в заведенията.
Това се обяснява и с много бързото навлизане на турския пазар на известни ресторантски вериги и бързото им популяризиране.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!