Фирмите, които са подали документи за приватизацията на БДЖ "Товарни превози", са започнали една по една да се отказват. Това каза на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски.
Думите му обаче бяха опровергани по-късно от Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол.
От Агенцията по приватизация ми споменаха, че някои от евентуалните купувачи са доста притеснени, каза Московски. Той посочи, че в Агенцията по приватизация се провеждат срещи с евентуални купувачи, но няма информация за имената на инвеститорите, които са се отказали.
"Знаете, че в продължение на година работихме със Световна банка. Световна банка не дава парите на дружеството. Дава ги на държавата", каза Московски за БДЖ.
За да ги даде държавата на БДЖ, трябва да получи позволение от Европа, обясни Московски, а за да се получи позволение от БДЖ 50% от помощта трябва да бъдат подсигурени от БДЖ, а приватизацията на БДЖ "Товарни превози" би позволила това да се случи.
Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол удължи срока за подаване на обвързващи оферти
в конкурса за приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД, София, съобщиха от пресцентъра на агенцията. По искане на двама от участниците в конкурса за приватизацията на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД, с решение от 8 март 2013 г., АПСК удължи до 15.00 часа на 28 март 2013 г. срока за внасяне на депозити и подаване на обвързващи оферти в процедурата за продажба на 2 325 087 броя дялове, представляващи 100% от капитала на БДЖ "Товарни превози" ЕООД, София, собственост на "Холдинг БДЖ" ЕАД.
Удължаването е във връзка с получени писма от страна на участници в конкурса с молба от допълнително време за извършване на дю дилиджънс.
Удължава се и срокът за извършване на огледи на активи на дружеството и провеждане на срещи с ръководството - до 22 март 2013 г.
До момента нито един инвеститор не е отпаднал
от конкурса за приватизация на БДЖ - „Товарни превози". Това каза пред Агенция „Фокус" Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол.
Той посочи, че причините за удължаване на срока за подаване на обвързващи оферти за приватизация на дружеството са две. "Първата причина е искането от страна на австрийските и румънските участници за удължаване на срока за допълнителен одит, което е до края на месеца. Другото, а може би и по-важното, е блокирането на дяловете на БДЖ - "Товарни превози", което е направено във връзка с обезпечение на бъдещ иск", каза Караниколов.
Докато го има това блокиране на дяловете, реално Агенцията не може да пристъпи към разпоредителна сделка, каза Емил Караниколов. „Очакваме всеки момент произнасянето на съда, за да можем да решим какво да правим оттук нататък", заяви той.
Караниколов посочи, че дяловете са блокирани от началото на февруари. „Към момента официално отказал се от процедурата няма, имахме редица срещи миналата година. Притеснени са. Все пак трябва да вкарат 20 млн. евро депозит за участие, а не знаят дали това не е лихвоносна сметка и дали ако ги вкарат, държавата в следващите няколко месеца ще може да се разпореди с този актив или ще стоят блокирани", каза Караниколов.
БДЖ "Товарни превози" никога не е било на печалба,
каза Московски. "Дори във времето, когато 40% от него са осигурявани от "Кремиковци". Просто - тогава е имало една компания и всичко е влизало там, и никой не е знаел кои пари къде отиват. Защо искаме да приватизираме "Товарни превози" - отговорите са прости и ясни. Защото това е единственият начин, по който кредиторите биха могли да получат част от своите взимания. Важно е държавата да спаси Пътнически превози, защото това е социалният транспорт на държавата", каза министърът на транспорта в оставка.
Московски посочи, че от 2014 г. ще има 600 млн. лв. по ОП "Транспорт" за нови влакове, ако БДЖ "Пътнически превози" е стабилна компания. По негови думи, ако „Товарни превози" бъдат приватизирани от частна компания с добро управление, допълнителни инвестиции и оптимизация на дейността, би могла да печели.
Трябвало е да протестирате тогава, когато компанията прави задължения от 840 млн. лв., без да знае въобще как ще ги връща и с проспаното време от Станишев и предишните преди него, каза Московски.
"Те винаги са правили така, че да се харесат повече на хората, оставяйки следващите поколения след тях да го плащат. Това, което и в момента говорят, са пълни глупости и са неосъществими неща. Нито могат с вълшебна пръчка да вдигнат доходите, нито могат с вълшебна пръчка да увеличат растежа. Всичко това става с целенасочени инвестиции, с постоянство. Действително може би и ние сме допускали грешки, но и до ден-днешен твърдя, че правилното решение е доходите на хората да се вдигнат чрез растеж. Изкуственото вдигане на доходите е краткосрочно и задължава всички следващи да плащат сметката", каза Московски.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!