През октомври ще бъде създадена тристранна компания (България, Катар, Турция), която да възложи предпроектните проучвания и финансово-икономическия анализ за проектирането, изграждането и експлоатирането на скоростния път Русе-Свиленград. Изграждането на пътя ще става на принципа на публично-частното партньорство.
Това стана ясно след края на втората поредна среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството с представители на държавите партньори за възможностите за сътрудничество в областта на големите инфраструктурни обекти.
Тристранната компания ще се занимава освен с утвърденото от България трасе на пътя Русе-Свиленград и с
анализ на поне други три алтернативни трасета.
Дружеството ще може да прави също и предпроектни проучвания и анализи и на други инвестиционни инфраструктурни проекти.
Днес е била отново потвърдена вече официалната позиция, съгласувана с правителствата на Катар и Турция, за бъдещата компания, която трябва да бъде създадена съгласно българските закони и правила за работа, за бизнес-плана и за 3-годишната бюджетна рамка.
До 15 юли ще бъде сформиран надзорен комитет с по двама представители на трите държави, упълномощени от правителствата. Комитетът трябва до 20 септември да разработи статута и правилата за работа на бъдещата компания.
Първият документ, който се очаква да бъде подготвен в този период, е меморандум за разбирателство между правителствата на трите държави, който ще потвърди волята за изграждането на този път. С този меморандум ще бъде създадено съвместното тристранно дружество.
Участието на трите държави в надзорния комитет ще е пропорционално, очакването е и компанията да работи пропорционално, каза ресорният министър Лиляна Павлова. В статута на дружеството ще бъдат разписани детайлни правила за работата му, допълни тя.
Страната ни няма да има финансов ангажимент по проекта за скоростния път,
освен за отчуждителните процедури, одобряването на парцеларни планове и издаване на разрешения за строеж. Ангажимент на бъдещия концесионер или на компания, избрана на принципа на публично-частното партньорство, ще е да плати разходите по изграждането и поддръжката на пътя.
Конкретните предложения за проекта днес обясни председателят на Агенция "Пътна инфрастрктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров: "Турската страна предложи
вариант, който минава през нов граничен КПП и между Карнобат и Бургас пресича магистрала "Тракия".
От Карнобат върви нагоре диагонално между Върбишкия и Ришкия проход и излиза близо до Търговище. След това - край Разград и към Русе".
На бъдещия скоростен път ще се плаща т.нар. "тол такса", но в променен вид, обясни министър Павлова "Тя може да бъде GPS-базирана такса или на друга система, не е задължително да бъде с кабини", допълни строителният министър.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!