"Дженерал мотърс" обяви, че канадската компания за автомобилни части "Магна интернашънъл" и руската "Сбербанк" ще придобият мажоритарен дял в европейското му подразделение "Опел".
Американският автомобилостроителен гигант остава с миноритарен дял, което ще му позволи да продължи да разработва превозни средства с "Опел", предаде Асошиейтед прес.
Европейското представителство на американската корпорация съобщи официално в Цюрих, че
"Магна" и "Сбербанк" ще купят дял от 55%,
а "Дженерал мотърс" ще задържи 35% за себе си.
Останалите 10% ще отидат при работниците на компанията, които са общо 49 хил. души.
"Дженерал мотърс" посочва, че предстои да бъдат решени няколко основни въпроса, включително подкрепата от синдикатите и пакета за финансиране от германското правителство.
Очаква се тези споразумения да бъдат готови "до няколко седмици", а сделката да приключи през "следващите няколко месеца", съобщи американската компания.
Главният преговарящ от страна на "Дженерал мотърс" и вицепрезидент на компанията Джон Смит заяви, че очаква
приключване на сделката през ноември или декември
Той допълни, че са възможни съкращения на производството и работните места и отбеляза, цитиран от Франс прес, че "Магна" възнамерява постепенно да затвори завода на Опел в Антверпен, където работят над 2000 души.
След двудневно заседание на управителния съвет на "Дженерал мотърс" в Деторйт и неяснота около съдбата на "Опел", продължила месеци наред, германският канцлер Ангела Меркел приветства решението на американската автомобилна компания.
Канцлерът възприе сделката като начин за спасяване на работни места преди парламентарните избори на 27 септември, тъй като "Магна" прие да остави отворени заводите на "Опел" в Германия, отбелязва АП.
Все пак Меркел заключи, че
на "Опел" му предстои да измине "труден път"
Британското правителство и най-големият синдикат в страната "Юнайт" днес също приветстваха, но с предпазливост продажбата на "Опел" и марката "Воксхол", която се произвежда във Великобритания.
Правителството и синдикатът увериха, че ще защитят запазването на максимален брой работни места в страната.
Последната дума по сделката също бе дадена. Продажбата на "Опел" бе одобрена от "Опел тръст" - организацията, представляваща интересите на германското правителство в автомобилостроителната група.
Този тръст бе създаден, за да контролира "Опел" преди фалита на "Дженерал мотърс".
"Независимая газета" припомня, че още в началото на юли Дженерал мотърс обяви фалит, в резултат на което получи многомилиардна помощ от федералните власти на САЩ.
Автомобилният гигант трябваше да реши проблемите на чуждестранните си подразделения. В тези условия активна роля в определянето на съдбата на "Опел" изиграха властите в Германия, на територията на която се намират основните заводи на марката с 25 хил. работници.
Германското правителство отпусна кредит в размер на 1,5 млрд. евро за осигуряване на текущото производство и обеща още 4,5 млрд. евро за реорганизацията на фирмата, пише "Независимая газета".
"Магна" и "Сбербанк" ще си разделят дяловете по равно,
т.е. всяка от двете компании ще притежава по 27,5% от акциите на "Опел", информира "Комерсант".
По-важното е, че всички решения за производствената програма на "Опел" трябва да бъдат съгласувани с т.нар. производствен съвет на "Дженерал моторс".
Това фактически означава, че американският гигант ще запази значително влияние, коментира изданието.
Правото на "Дженерал моторс" на последната дума е сериозно условие, което отчасти обяснява защо страните не можеха да се споразумеят толкова време, коментира експертът Михаил Пак, цитиран от изданието.
Друг експерт, цитиран от "Комерсант", Александър Агибалов, отбелязва, че тези ограничения противоречат на плановете на "Магна" и "Сбербанк" за развитието на руската автомобилна промишленост на базата на технологиите на "Опел".
Според него мнението на "Дженерал моторс" и това на неговите партньори в Русия може да не съвпаднат. Страните по сделката може да влязат в противоречие, подобно на конфликта между акционерите на петролната компания ТНК-ВР, смята Агибалов.
"Ведомости" цитира директора на департамента за инвестиционна политика към руското министерство на икономиката Сергей Беляков.
Това не е просто покупка на автомобилна компания, но и
достъп на Русия до най-добрите технологии на производство
и особено до технологиите за управлението на производството, смята Беляков.
По неговите думи сделката е израз на доверие към руската държавна банка като към стратегически инвеститор.
Директорът на ФБК Игор Николаев обаче смята, че основната цел на сделката за "Опел" не е достъпът до технологии.
Трябваше да покажем, че нашите структури могат да станат и стават сериозни играчи на световните пазари, каза Николаев, цитиран от "Ведомости".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!