Аз се събуждам и си лягам с темата железници, увери служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Кристиан Кръстев в сутрешния блок на БНТ.
До дни ще станат ясни мерките, които ще бъдат взети в БДЖ, за да се укрепи дружеството, чиито задължения възлизат на 716 млн. лв., каза той.
Министърът каза, че са проведени срещи с най-големите кредитори на железниците.
Вследствие на доста усилена комуникация,
мисля, че се разбрахме по всички най-големи въпроси,
каза той.
Постигнато е споразумение кредиторите да имат ежедневен достъп до случващото се в дружеството, отчете Кръстев.
Запитан дали те ще поискат фалит на БДЖ, служебният министър увери, че "няма кредитор, който да обяви дружество във фалит, освен ако то не е във фаза, в която е абсолютно невъзможно да съществува. Всеки би искал дружеството да е живо, за да си върне парите".
В момента се коментират различни възможности за обезпечаване, тъй като съдът е отхвърлил предишно предложение кредиторите да бъдат обезпечени със сгради, каза Кръстев.
Той опроверга слуховете, че румънска компания е дошла да шпионира БДЖ "Товарни превози". По мнение на Агенция за приватизация по-скоро е потвърден интересът на тази компания. Всеки знае състоянието на дружеството и такова "разузнаване" не би помогнало кой знае колко на конкуренцията, каза министърът.
На въпрос дали
има шанс дружеството да изплува,
Кръстев отговори: "Има, разбира се, че има".
Има варианти, като единият е съгласуван донякъде с ЕК за продажбата на "Товарни превози", самоучастие в преструктурирането на железниците и рефинансиране на дълга. Другият е свързан със Световната банка. "Знам, че предстоят още много действия, за да можем да предоставим държавна помощ на железниците", добави Кристиан Кръстев.
Състоянието на железниците е под всякаква критика,
призна министърът. Според него Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на БДЖ, е говорел глупости, когато е отчитал намаление на задълженията на дружеството. Дълговете са намалени с уволнението на 2000 души, които биват възстановявани поетапно от съда, обясни Кръстев.
Помолен да коментира кражбите в БДЖ, министърът увери, че няма хора, над които има чадър, всички са равни пред закона и ако има доказателства, ще ги предостави на прокуратурата.
Служебният министър отчете и че сделката с новите турски вагони е много забавена – последните вагони трябвало да влязат в страната през март миналата година. Очаква се те да получат одобрение следващата седмица от ЕС.
Министърът каза още, че железопътните компании на Сърбия и Македония имат десетки милиони задължения към страната и е предприел сметки те да бъдат възстановени.
Попитан за бъдещето на пощите, Кръстев отговори, че целият свят върви към електронни услуги и не може да предвижда какъв пазарен дял ще запазят пощите. Той обаче подчерта, че когато е либерализиран пазарът на пощенските услуги, не е мислено за оздравяването на пощите.
В интервю за в. "24 часа" днес служебният министър казва още, че следващата седмица ще се занимава предимно с пощите, за да бъдат набелязани пътищата, по които ще се поема. Дружеството не е в цветущо състояние. Бих предприел мерки за освобождаване от оперативни активи, казва още той.
На този етап не би подкрепил концесия на летище София, казва още министърът пред вестника.
Министърът казва още, че за два дни два пъти е говорил със Световната банка за заем за рефинансиране на дълговете на БДЖ, но и за преструктурирането на дружеството. Финансовият министър Калин Христов ще го подкрепи във всички стъпки, които прави по закон, но последната дума каква ще е финансовата политика по отношение на БДЖ е на Христов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!