Българската страна е направила всичко необходимо по проблема с руските туристи в спора между "Алма тур" и "България Ер".
Това каза за БТА заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов.
Механизмът от наша страна е спазен и всяко друго тълкуване на законодателството и европейската нормативна уредба е интерпретация по нечий начин, допълни той.
Така той отговори на поредните обвинения от страна на туристическия бранш, че правителството не е направило необходимото, за да се справи с кризата.
Днес Румен Драганов от Националния борд по туризъм заяви пред DarikNews.bg, че българските институции са разполагали с пълната документация за преодоляване на кризата с руските туристи, но не са задействали нужния механизъм, записан в европейската директива.
Той посочи, че Министерството на икономиката не е използвало застрахователните полици на двата български туроператора "Алма тур Флай" и "Алма тур", с които е можело да плати връщането на руските туристи в страната им.
В отговор на тези обвинения зам.-министър Маринов обясни, че в случая, както е нормалната практика, изпълнението на договора за туристическата услуга от всички контрагенти на организиращия туроператор е за негова сметка - тоест от неговата застрахователна гаранция.
В този случай туристите, които имаха проблем с отпътуването си от страната, са изпратени от "Алма Тур Санкт Петербург" - руско юридическо лице.
То притежава застрахователна гаранция с покритие от 60 млн. рубли, които са около 1,5 млн. евро, поясни още заместник-министърът.
Българските туроператори са контрагенти и евентуалното неизпълнение от тяхна страна е за сметка на руското дружество, каза още той.
В конкретния случай руски гражданин - който е без осигурен самолетен билет за връщането си в Русия - след като си купи такъв и се завърне в родината си, при представянето на билета пред застрахователя трябва да му се възстановят всички направени разходи.
Иво Маринов посочи, че няма нужда от задействането на застраховка "персонална отговорност" от българските туроператори, тъй като те не са изпращащата страна.
Преди осем години България е избрала механизъм за защита на туристическите услуги да е застраховката "персонална отговорност". Тогава и евродирективата е въведена в законодателството.
Маринов припомни, че през миналата година в Турция е имало случай с български туристи, които са ползвали нелегитимен туроператор без застраховка "персонална отговорност" и в този случай посолството ни в Анкара е осигурило автобус до България.
Изпращането на правителствения самолет до Египет беше поради форсмажорните обстоятелства в страната тогава, каза още той. Проблем при ежедневните срещи между "Алма Тур", "България Ер", две министерства, руското посолства е липсата на информация за това колко ще са руските туристи за полетите на 23 и 30 септември.
От българския авиопревозвач са декларирали, че ако им се предостави списък с хора с купени билети, до два часа ще бъде осъществен полет. От българска страна е направено всичко необходимо - удължени са визите за престой, постигната е договореност за осигуряването на допълнителни слотове за извънредните полети с руската страна, прави се и проверка от прокуратурата.
В отговор на въпрос дали проблемът с туристите би довел до отлив на руснаци към българското Черноморие Маринов посочи, че "Алма Тур Санкт Петербург" не е единственият туроператор в Русия за България, а делът й е около пет процента от общия брой на руските туристи у нас.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!