Кои са най-големите компании в България? Колко пораства бизнесът?
А отразява ли се световната криза?
Отговорите на тези въпроси ще можете да намерите в класацията на в. "Капитал" на най-големите компании в България - "Капитал 100".
Ето и част от най-любопитните факти от анализа на данните:
Продажбите на по-голяма част от компаниите (86%) в "Капитал 100" отбелязват ръст, като средно се качват с малко над 17%, което е над 1 процентен пункт по-добро представяне в сравнение с предходната година.
Почти всяка пета компания отчита загуба, докато преди година с негативен финансов резултат са били само осем дружества.
Точно половината от 100-те български гиганта са собственост на чуждестранни инвеститори
И в това няма нищо странно – тъкмо големите български компании са интересни цели за придобиване от международните концерни.
Държавните компании и тази година са 12, а публичните дружества са 13.
За първа година милиардниците са десет - което означава, че към предишната група от седем дружества с обороти над 1 млрд. лв. се присъединяват още три.
Така топ 10 на българските компании имат продажби за над 25 млрд. лв., което е почти 40% от брутния вътрешен продукт (БВП) през миналата година.
Преди две години тези показатели са били съответно с 10 млрд. лв. и с 10 процентни пункта по-ниски.
За първа година "Капитал" анкетира и топ мениджърите на големите компании какво очакват през текущата година.
Много от тях са се осмелили да дадат прогнози въпреки трудността да се познае движението на бизнеса по време на криза.
Допитването показва, че 2009 г. не се очертава като крайно тежка: средният спад на приходите им се очаква да бъде под 9%.
Данните в "Капитал 100" са събрани от публични източници на информация, регулаторните органи и по доброволно предоставени данни от самите фирми.
Класацията обхваща нефинансови дружества, регистрирани в България, и не включва банки, застрахователи, лизингови компании, инвестиционни посредници и дружества със специална инвестиционна цел (АДСИЦ).
Финансовата информация за публичните дружества е от Българската фондова борса, Комисията за финансов надзор и други. Част от отчетите са взети и от Търговския регистър.
Събраните по този начин данни правят класацията представителна за над 80% от големите български дружества с годишни приходи над 100 млн. лева.
Основен критерий на класацията "Капитал 100" е общият размер на приходите от дейността за 2008 г.
Този показател беше избран поради факта, че в него се включват не само приходите от продажби, но и формираните през годината финансови приходи (например от валутни разлики), които са важна част от постъпленията в секторите с активен внос и износ на стоки и услуги.
Приходите от дейността са и единственият засега възможен и коректен начин за измерване и сравняване на мащаба на дейността на една българска компания.
За класация по пазарна капитализация в България засега е рано да се говори поради малкия брой търгувани на фондовата борса дружества.
Активите на една компания също трудно могат да се приемат за достоверен измерител, тъй като в много случаи се появяват разлики между счетоводните и пазарните стойности на притежаваните активи (най-вече земя и сгради).
В таблиците е включен и втори показател за дейността на фирмата през годината - нетен финансов резултат (т.е. след данъчно облагане).
На базата на тази информация е изработена класацията на най-печелившите компании.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!