С мятам да направя необходимото да се узакони и регулира услугата "Юбер", така че тя да бъде конкурентна и да се ползва от всички желаещи пътници, заяви депутатът от БСП Георги Кадиев в студиото на "Здравей, България" по Нова ТВ.
Той заяви, че като член на транспортната комисия е повдигнал темата във "Фейсбук" и още тогава е предположил, че "ще стане скандал".
Според таксиметрови шофьори превозването на пътници от частни коли, което става чрез използването на мобилно приложение, е незаконно, а компанията е в нелоялна конкуренция на пазара.
Кадиев подчерта, че е въпрос на тълкувание дали съществува юридически проблем около услугата, която е у нас от декември миналата година.
Според него "Юбер" предлага чиста таксиметрова услуга, а не т.нар. "споделено пътуване", както твърдят шофьорите, и затова трябва да отговаря на сегашните закони и на наредбата на Столична община (тъй като засега услугата съществува само в София).
Той обаче не смята, че съществува проблем с данъците, тъй като плащането за превоз става с кредитна карта (безналично плащане) и по този начин е много по-лесно да се съберат парите от шофьорите на "Юбер", отколкото от таксиметровите шофьори.
Факт е, че таксиметровите шофьори бяха на патент до 2006 г., след което преминаха на корпоративен данък, срещу който тогава протестираха от опасения, че ще плащат много пари, но реално почти не плащаха данъци и сега отново недоволстват от идеята да се върнат на патент, коментира депутатът от БСП.
Според Кадиев "Юбер" имат много предимства
Той изброи някои от тях: клиентът може да види рейтинга на шофьора в приложението, даден му от предишни клиенти, самият той може да бъде оценяван, не съществува анонимност, самият ти измерваш разстоянието и следиш маршрута чрез джипиеса в телефона си, т.е. не можеш да бъдеш излъган в него, можеш да си избереш конкретен шофьор и автомобил и т.н.
Той даде пример, че ако иска някой да превози децата му, би поръчал такси, шофирано от жена.
"Юбер" всъщност допринасят за конкуренцията. Това, което предлагат, е добро и след 20 години е напълно възможно подобен тип услуги да са монополисти на пазара, затова по-скоро трябва да развиваме няколко такива компании", смята Георги Кадиев.
Депутатът обаче призна, че таксиметровите шофьори са "много по-натискани" от различни лицензи, проверки на КАТ и други изисквания.
Екип на "Здравей, България” се срещна с таксиметрови шофьори,
които представиха и тяхната гледна точка. Те са на мнение, че услугата е незаконна, защото се извършва "обществен превоз на пътници, а това може да става по реда на Закона за автомобилни превози".
За целта колите трябва да са жълти, да имат удостоверение за водач, разрешение от общината – все неща, които "Юбер" нямат, оплакоха се водачите на таксита.
Според шофьорите "Юбер" имат проблеми по цял свят и не спазват законите на съответната държава.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!