В България като цяло липсва предприемаческа култура. Това смятат анкетираните в рамките на прочуване на "Индъстри уоч" за проблемните области в българската предприемаческа екосистема.
Данните от проучването бяха представени от Георги Стоев в рамките на обсъждането на резултатите от Световния индекс на предприемачеството и значението му за България, организирано от "Джуниър ачийвмънт". В дискусията се включиха представители на бизнеса, представители на ключови държавни икономически и образователни институци и водещи за развитието на предприемачеството в страната фигури.
От "Индъстри уоч" представиха основните проблеми на предприемаческата среда в България и дадоха някои конкретни препоръки за преодоляването им.
Въпреки формалната подкрепа за предприемачите от правителството и Европейския съюз, няма ясни доказателства, че тези усилия имат значителен положителен ефект върху предприемаческата екосистема, показват данните от проучването. В случаите на инвестиционна подкрепа за предприемачески програми, изглежда няма успех в разпространяването на достатъчно информация сред инвестиционните среди.
В случаите на подкрепа по посока обучение, фокусът е изграждане на технически умения, а не на отношение към бизнеса, отбелязват от "Индъстри уоч".
Сравнително малко курсове се занимават с развитието на предприемаческа култура, иновации, креативност.
Стартъп акселераторите (търговски организации, които предоставят капитал, обучения, контакти и т.н. на стартиращи екипи срещу дял в компанията) са сравнително популярни в България, основно през инициативата JEREMIE, показват още данните от проучването.
Подобна подкрепа обаче се осигурява основно за компании от София от ИТ сектора и за почти никакви други компании в останалите индустрии.
Липсват и емблематични истории за предприемачески успех, които да вдъхновяват и служат за модел на останалите, а медиите като цяло не отразяват сферата на предприемачеството, смятат от "Индъстри уоч".
Сред проблемите на предприемаческата среда е и липсата на капитал за фазите след стартъп подкрепата, както и слабо развитата култура на бизнес ангелите (физически лица, които осигуряват капитал за стартиране на бизнес, най-често в замяна на дялово участие в него).
От "Индъстри уоч" съветват да се работи по мотивиране на предприемачи в други градове, а не само в столицата, както и да се работи с университетите. Според изводите от изследването е много важно да се разширят познанията на медиите, а оттам и на цялото общество за предприемачеството.
По време на форума бе оповестено, че вече са стартирани преговори за присъединяването на България към Световния мониторинг на предприемачеството (GEM) - ежегодна оценка на предприемаческата дейност, стремежите и нагласите на индивидите в широк кръг държави.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!