Евентуална стачка в железницата в момента няма да подобри положението, а само ще го влоши и ще доведе до още по-бързия й фалит, смята Георги Ангелов от институт "Отворено общество".
Ангелов каза това по време на кръгла маса на тема "Реформите в БДЖ", организирана по инициатива на икономистите от институт "Отворено общество".
Той посочи още, че е силно изненадан от този ход на синдикатите.
Отговорната позиция на синдикатите в момента е заедно с ръководството на превозвача да решат как да се постигнат целите, а именно финансовите показатели, заложени за оздравяването.
Според Ангелов около 40-50 млн. лв от загубите на БДЖ трябва да се съкратят, за да може тя да получи дългосрочна перспектива за развитие и да бъде конкурентна на автобусния транспорт.
Ако БДЖ фалира и кредиторите си вземат активите, това ще излезе много скъпо за превозвача. Случаят не е идентичен с този на БГА "Балкан", където активите не бяха заложени.
Така икиномистът коментира идеята, лансирана тази сутрин и от транспортния министър Ивайло Московски, за фалит на БДЖ и евентуалното създаване на нейно място на нова компания.
"Няма как с финансови еквилибристики да решим проблема, трябва да се правят реформи", обобщи Ангелов.
Според Петър Ганев от Института по пазарна икономика алтернативата за БДЖ не е като тази на "Кремиковци", защото железницата ще продължи да съществува под каквато и да е форма.
По думите му единствения печеливш вариант е "доброволна оптимизация" на състава.
Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на холдинга БДЖ, заяви, че ако всички реформи се реализират, може да бъдат усвоени около 300 млн. евро от ЕК за пътнически превози.
Това ще даде основание на правителството да извършва трансфер на 50 млн. лева годишно, посочи още Владимиров.
Сред изброените от него мерки в реформата са ограничаване кражбите на гориво и гратисчийството, продажба на неоперативни активи, което да достигне 30 млн. лева следващата година.
Още 140 млн. лв. могат да бъдат освободени през следващите седем години от намаляване на влаковете.
Ако за 100 млн. евро се продадат "Товарни превози", това ще изчисти всички въпроси с неплатежноспособността, каза Владимиров.
От началото на годината загубите от пътнически превози са 15 млн. лева, уточни той. По думите му продажбата на "Товарни превози" е императив.
Владимиров каза още, че няма да има проблем за получаване на парите от Световната банка от 460 млн. лева.
С напускането на 2000 души дружеството по никакъв начин няма да се ощети откъм експлоатационен персонал, казаха още от ръководството на БДЖ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!