Марк Зукърбърг заблуди всички при излизането на "Фейсбук" на борсата - за 80 дни стойността на акциите се понижи наполовина.
А тази седмица се задава нова вълна продажби.
Основателят на "Фейсбук" Марк Зукърбърг живее в хубава къща. Домът му е в Пало Алто, Калифорния. Той се простира върху 800 кв. метра и струва 6 милиона долара.
Неотдавна Зукърбърг ипотекира къщата за срок от 30 години при невероятно ниската лихва от 1,05 %. Зукърбърг е мултимилиардер, той би могъл да плати къщата си кеш.
Защо обаче да го прави?
На медения си месец в Рим той пестеше от бакшиши. При излизането на "Фейсбук" на борсата в средата на май поиска 38 долара на акция - с 10 долара повече от очакваното.
На хартия мощният ход направи "Фейсбук" концерн, струващ над 100 милиарда долара, а това е повече от стойността на "Сименс".
Междувременно "Фейсбук" отново се сви. На борсата стойността на компанията за 80 дни се понижи с близо 50%, а акциите на социалната мрежа се превръщат в един от най-големите неуспехи в историята на капиталовия пазар.
Компанията оповести разочароващи резултати за второто тримесечие, а тази седмица има опасност котировките да се сринат окончателно. Цените на финансовите продукти, чрез които борсовите играчи могат да залагат на поевтиняване на акциите на компанията, вече скочиха четворно.
Защото за "Фейсбук" сега е седмицата на истината.
Признание на провала
В момента на борсата се търгуват 421 милиона акции на "Фейсбук", но това е само малка част от действителния брой на акциите на компанията. От четвъртък (днес) служителите на социалната мрежа ще могат да продават акциите си, като на първия етап ще бъдат пуснати 271 милиона акции.
Досега на служителите бе забранено да продават, тъй като те са вътрешни лица и разполагат с информация, която е недостъпна за обикновените акционери.
Те присъстват, когато на вътрешни конференции Марк Зукърбърг обяснява каква техника иска да използва, за да включи във "Фейсбук" доходна реклама, за да може социалната мрежа най-накрая на печели пари.
Служителите знаят какво отговарят компании по телефона, когато чуят за плановете на Зукърбърг.
Служителите познават клопките на техниката, която трябва да приложи идеите на Зукърбърг. Накратко, докато светът повярва на обещанията на Зукърбърг за златно бъдеще, вътрешните лица знаят точно колко струва "Фейсбук".
Когато сътрудниците на интернет компанията Groupon (портал за изгодни предложения с разклатен бизнес-модел) и Zynga (компания за интернет игри с незадоволителни резултати) неотдавна получиха правото да продават акциите си, котировките на двете компании се сринаха.
В четвъртък "Фейсбук" ще признае провала си, когато служителите на компанията започнат масово да продават - изглежда те също не са твърдо убедени, че скоро мрежата ще спечели милиарди. В този случай "Фейсбук" няма да струва много.
Как можа да се стигне до там? Как Зукърбърг успя да накара света да вярва, че "Фейсбук" е машина за пари?
Зукърбърг имаше нужда от масите
"Фейсбук" приключи първото тримесечие на 2012 г. със скромни резултати.
Все повече потребители на социалната мрежа вече не влизаха в сайта от домашните си компютри, а от мобилните си телефони, а в мобилната версия на социалната мрежа няма реклами. Лошо за бизнеса.
И тъй като Зукърбърг нямаше представа как да оправи положението, експертите по мениджмънт на компанията очакваха лошо второ тримесечие. Предстоеше обаче излизането на борсата.
"Фейсбук" оправда слабите резултати със "сезонни тенденции" и се хвана за легендата за машината за пари. Марк Зукърбърг не е добър разказвач на истории, той е нърд (идва от английски език nerd - зубрач, отличник).
Скован младеж с джапанки. Крис Кокс пък е негова противоположност и изглежда като младия Джордж Клуни. 29-годишният Кокс също работи във "Фейсбук". Той не е особено важен, тъй като в компанията Марк Зукърбърг решава всичко сам.
В инвеститорското филмче, което рекламира продажбата на акции и бе видяно от десетки хиляди в YouТube, през почти половината време Кокс, с леко разкопчана риза, разказва как "Фейсбук" свързва хората по света и е идеална цел за рекламната индустрия.
Новата звезда на "Фейсбук", възкликна Си Ен Ен. Зукърбърг имаше нужда от масите, за да рекламира акциите, тъй като отдавна бе получил данни от централата на компанията в "Менло парк", че резултатите за второто тримесечие също ще бъдат лоши.
Проблемът с мобилните телефони се бе разраснал. Борсовият регулатор също трябваше да притисне адвокатите на Зукърбърг, настоявайки в борсовия проспект да не отминават слабото звено с половин уста, тъй като това би могло "да повлияе отрицателно върху резултата".
Адвокатите не поискаха да се вслушат и от своя страна упражниха натиск върху надзорния орган. Излизането на борсата трябваше да се случи, и то бързо.
Инвеститорите залагат с удоволствие
Когато Марк Зукърбърг се появи със суичър пред потенциални инвеститори в Ню Йорк малко преди излизането на борсата, гласът на критиците позаглъхна.
С "Фейсбук" не се правят пари, писа "Чикаго сън таймс", и на следващия ден направи портрет на "готината" звезда на фирмата - Крис Кокс. В същото време мениджърите на "Фейсбук" съобщиха на банките лошите резултати.
Анализаторите на "Морган Стенли", "Голдман Сакс" и "Джей Пи Морган" понижиха прогнозите си и предупредиха отбрани клиенти. Останалите бяха окуражени прилежно да записват акции, а по-късно цената бе определена на максималната граница от 38 долара за акция.
В деня на излизането на борсата купуваха масите. Вътрешните лица обаче, отколешни инвеститори в социалната мрежа като основателя на "Пей пал" Питър Тиел, които участват в надзорния съвет на "Фейсбук" и на банките, свързани с излизането на борсата и са видели вътрешните числа на компанията, продаваха.
Руският интернет инвеститор Юрий Милнер продаде 75% повече акции от планираното и прибра 2,4 милиарда долара. Тиел, който през 2004 г. плати 500 000 долара за 10% от "Фейсбук", се прибра вкъщи с 600 милиона.
Инвестиционната банка "Голдман Сакс", която участва в определянето на високата цена за излизане на борсата, продаде двойно повече акции от обявеното и събра за състоятелните си клиенти 1,1 милиарда долара.
Самият Зукърбърг прибра 1,2 милиарда долара. Никой не сведе дела си до нула. Инвеститорите обичат да залагат. И бяха наясно, че акциите на "Фейсбук" са си хазарт.
Сега ще стане ясно колко дълбок ще бъде сривът. Шефът по дизайна на социалната мрежа Бен Блуменфийлд вече даде своя отговор - напусна. Това е седмата оставка на топ мениджър от дебюта на "Фейсбук" на борсата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!