0% отпадъци през 2018 г. – това е целта на фабриката за шоколад на "Монделийз" в Своге, която преди носеше името "Крафт фуудс". И в момента огромната част от отпадъчните продукти при производството на шоколад се изкупуват от германска фирма за храна на животни.
Процентът рециклирани отпадъци се е увеличил от 85% през 2010 г. до 95,9% през 2013 г. Сега общото количество на отпадъците за депо на тон произведена продукция е намаляло от 106,14 кг/тон до 2,08 кг/тон произведена продукция през 2013 г.
Във фабриката работят около 290 постоянни служители,
67 души работят в офисите. 28% от работниците са под 30 години, същият процент са и служителите между 40 и 50 години. Във фабриката препитание намират и 40 трудоустроени работници, което е два пъти повече от задължителния им брой.
Това разказа пред журналисти директорът на „Монделийз България“ ЕООД-Своге Милан Пиньос, който е словак. В Своге той е особено впечатлен от местната гимназия, която по думите му е най-хубавото училище, което е виждал, а там вече има и паралелка по производство на шоколад.
60% от производството на фирмата са шоколадите, 13% – шоколадовите бонбони, а 8% – вафли и морени. 46% от производството е с марката "Милка". След като доставяната от чужбина какаова маса се смеси с млякото на прах и останалите съставки, тук се произвежда многообразна продукция, включително и продукти за износ в страни като Чехия, Литва, Гърция.
Иначе стените на фабриката са окачени с рисунки на децата на служителите, всичко изглежда чисто, съвсем като за шоколадовата фабрика, която си представя човек, преди да я посети.
България е на първо място по консумацията на шоколадови бонбони,
защото българите имат традиция да подаряват този вид лакомства при гостувания и празници. Оказва се обаче, че потреблението на кафе и шоколад у нас е много по-малко, отколкото в останалата част на Европа. Ако сърбите консумират по 7 кг кафе на човек годишно, а жителите на западноевропейски страни – около 6 кг, у нас се падат 2,2 кг на човек.
Продажбите на бързооборотните стоки са отбелязали сериозен спад през 2014 г. При кафето и шоколада потреблението се е свило с 5%, докато при бисквитите спадът достига между 8 и 10%.
"Монделийз" ще насърчава по-ниския калориен прием до 200 ккал
в порция продукт и продължава политиката си да не ги маркетира към деца.
Генералният мениджър на "Монделийз България" Ивайло Найденов представи глобалната стратегия за устойчиво развитие на "Монделийз": устойчиво подсигуряване на суровини и намаляване на ефекта върху околната среда; програма за разумна консумация и образование на потребителите за здравословен живот; ангажиране на общностите, търсейки активната подкрепа на служители и трети страни за положителна промяна; и грижа за здравето и сигурността на служителите.
По отношение на подкрепата за устойчиво земеделие – до 2015 г. компанията си е поставила за цел 100% от кафето и палмовото масло да бъдат добивани по този начин. За 10 г. компанията инвестира над 600 млн. долара в запазването и отглеждането на тези култури, за да предотврати заплахата до 2020 г. да има дефицит от 1 милион тона какао, например.
До 2020 г. компанията ще редуцира с 10% солта и наситените мазнини
в своите продукти, като ще увеличи пълнозърнестите храни в своето портфолио с 25%.
За да намали въздействието си върху околната среда, "Монделийз Интернешънъл" работи върху 5 пункта – вода, енергия, отпадъци, парниковите газове и опаковки. До 2015 г. иска да намали парниковите газове (при намаление с 9% към края на 2013 г.); използването на вода (намаляване с 11%); намаляването на енергийните разходи (с 6% намаление от 15%, поставени като цел); и намаляване на производствените отпадъци – намалени с 46% през 2013 г. при поставена цел от 15%.
Фабриката в Своге прилага успешно стратегията за устойчиво развитие на компанията. Базата е сертифицирана по международните стандарти ISO14001:2004 – „Системи за управление на околната среда“. Още през 2001 г. във фабриката е изградена изцяло нова разделна канализационна система за отвеждане на дъждовните и битово-промишлени отпадни води. През 2002 г. е изградена пречиствателна станция, която е и единствена в общината. Компанията плаща за редовно почистване на речното корито на река Искрецка.
„Монделийз България“ партнира на Българската хранителна банка, като дарява храни в полза на нуждаещите се, подкрепя БЧК и Фондацията в помощ на благотворителността в България.
Добивът на какао обаче намалява заради климатичните промени,
конкуренцията с по-лесни за отглеждане други посеви и демографския фактор – все по-малко млади хора се занимават със земеделие.
В световен мащаб компанията ще инвестира 50 млн. долара с подкрепа на партньорства с общности и организации. Към момента са инвестирани 25 млн. долара в 10 страни. В Китай чрез програмата „Кухня на надеждата“ е подобрена храната в 200 училища в 15 провинции, които консумират повече зеленчуци и протеини.
Програмата на Монделийз Cocoa Live, основана през 2008 г. за подпомагане на производителите на какао в Гана, предвижда през следващите 10 г. да бъдат инвестирани 400 млн. долара, за да се подобрят условията на живот и труд на местното население и да се запази техният земеделски поминък.
Програмата Coffee made happy е основана през 2012 г. и цели 100% от кафето за европейския пазар да бъде от устойчиво земеделие. До 2020 г. ще бъдат инвестирани 200 млн. долара в подкрепа на 1 млн. предприемачи, отглеждащи кафе.
Програмата LU Harmony е основана през 2008 г. и е фокусирана върху споделяне на добри земеделски практики и опазване на биоразнообразието.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!