Ео опейската комисия съобщи, че е започнала разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания БДЖ.
В комисията има
съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството,
и дали съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.
Началото на задълбоченото разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Но това не предрешава неговия краен резултат, съобщава пресслужбата на Еврокомисията.
През май 2011 г. българското правителство уведоми ЕК за увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. (около 278 млн. евро), което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011--2016 г. Тази мярка би трябвало да спомогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения.
Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.
В ЕК са информирани, че БДЖ извършва услуги както за превоз на товари, така и за международен пътнически железопътен превоз. Дружеството осигурява 80 % от вътрешния товарен транспорт и 100 % от превоза на пътници.
В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. (приблизително 128 млн. евро) за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Но след това помощта не беше предоставена.
Европейската комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в него липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.
Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.
Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт. До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка, съобщават от Брюксел.
"Няма да се откажем от реформите,
със стачка или не, 2500
души ще бъдат съкратени и оптимизация ще има",
каза Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ.
По
думите му синдикатите също се нуждаят от реформа и е време да
излязат "от състоянието си на площадна демокрация".
Когато бе обявено съобщението от Еврокомисията, в София продължаваше поредната кръгла маса за
реформите в БДЖ, този път с представители на бизнеса.
"Работим четири, плащаме 12 часа, каза Ивайло Иванов,
управител на "БДЖ - Товарни превози". Не спираме
обслужването в момента на нито един клиент, на нито една гара,
макар да сме неефективни и губещи." Така той обобщи ситуацията в
дружеството, за което се обмисля продажба.
В "Товарни превози" на БДЖ работят 4800 служители, но
дейността може да се извършва от 3000, каза председателят на
Съвета на директорите на холдинга Владимир Владимиров.
Съкращенията ще са поетапни и чрез пенсиониране, предстои процес
на преквалификация.
Владимиров очаква разследването на ЕК за продажбата на
"БДЖ - Товарни превози" да приключи преди Коледните празници.
"Брюксел иска доказателство, че дружеството
"Товарни превози" е подготвено за приватизация. Двата регламента, на които дружеството трябва да
отговори е - 50 на сто собствени приходи на железницата в
реформата, за да може да получат и 50% от
държавата", каза
Владимиров.
Второто искане е да се освободи пазарен капацитет.
Владимиров бе категоричен, че
искането на синдикатите
обезщетението на съкратените служители да бъде 10 заплати е
неизпълнимо.
Той каза още, че не се притеснява от проверката на
ЕК, защото
реформите в БДЖ ще бъдат доведени до край.
Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ, каза, че
съкращенията в "Товарни превози" са изчислени след прецизен
сравнителен анализ и след много консултации. Те са показали, че
на дружеството са му необходими около 3200 души. Този състав
обаче може да бъде намален наполовина, при последващо
оптимизиране на дейността и повишаване производителността на
труда.
"В момента една дейност се извършва от петима, което е
абсурд", коментира Недев. Той посочи още, че резултатът от
реформите в "Товарни превози" се очаква през първото тримесечие на
2012 г.
В момента в "Товарни превози" има около 5000 вагона. От тях в
експлоатация са 2500 - 2800, уточни Ивайло Иванов.
Дружеството предвижда през следващите 18 месеца да бъдат
ремонтирани около 1500 вагона. За целта ще са необходими
близо 38 млн. лв. - от оптимизация на разходите и предстоящите
съкращения.
В дружеството са изчислили, че за една година могат да спестят 11 млн. лв. от съкращението на 1000 служители.
Останалите пари ще дойдат от увеличаване на приходите.
Европейската комисия разследва БДЖ
Няма да се откажем от реформите, със стачка или не, 2500 души ще бъдат съкратени и оптимизация ще има, сега работим 4, плащаме 12 часа, казаха шефовете в БДЖ
9 ноември 2011, 15:01
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!