"Вш шият жп оператор е най-зле в цяла Европа, той просто трябва да бъде реформиран".
Това заяви ръководителят на отдел "България" в ГД "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен по време на годишната конференция "Стратегическа инфраструктура, България 2011. Приоритети 2020".
"Изостанали сме на 100% с текущото преструктуриране на жп оператора и не може да имаме инвестиции в този сектор до 2014 г., ако тази компания не се превърне в една ефективна компания", каза още Расмусен.
Според него България има най-лошата железопътна система в Централна и Източна Европа.
"В жп сектора видяхме провала на проекта по ИСПА за жп линията Пловдив-Свиленград и това е свързано със загубата на огромни средства. Това трябва да е предупреждение, че крайните срокове трябва да се спазват", каза още той. Расмусен отбеляза, че
страната изостава в усвояването на евросредствата за транспорт и околна среда.
По думите му най-вероятно България ще изгуби средства и ще плаща глоби. Министерството на околната среда работи за укрепване на капацитета на общините и трябва да ускори работата си в това отношение, обясни той.
Необходима е решимост за прилагане на прозрачни и ясни процедури по ЗОП, каза още Расмусен.
Той подчерта, че към момента съвсем малко са проектите, които се изпълняват във водния сектор и има само един в сектора на управление на отпадъците.
Само 40% от пътната инфраструктура в страната е в добро състояние,
около 40% е в средно добро състояние, а 20% е в лошо, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в рамките на конференцията.
По думите му данните сочат, че за периода 1993-1995 г. качеството на пътищата се е влошило драматично от добро към лошо.
Лошите констатации могат да бъдат преборени само с ясен план за магистралите, които да "оберат" тежкия и транзитния трафик, който нараства със всяка изминала година в България, смята министърът.
За реконструкцията на второкласните и третокласните пътища ще се насочат инструментите на оперативна програма "Регионално развитие" и Европейската инвестиционна банка.
България е много амбицирана да направи прелом в лошата си инфраструктура, до 2020 г. ще се работи много, имаме план и ще успеем, заяви Плевнелиев.
Към момента се строят 180 км магистрали и се осъществяват тръжни процедури за още 100 км магистрални пътища, информира министърът.
За всеки от стратегическите проекти са посочени ясни източници за финансиране, добави той. Работи се и по шест апликационни форми. Категорично сме амбицирани този път да имаме не четири изгубени години за следващата оперативна програма 2014-2020 г., а да бъдем две години напред, каза Плевнелиев.
Сред стратегическите проекти за периода 2014-2020 г. са магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море".
ЕК: БДЖ е най-зле от жп операторите в цяла Европа
България е много амбицирана да направи прелом в лошата си инфраструктура, до 2020 г. ще се работи много, имаме план и ще успеем, заяви министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев
29 март 2011, 19:15
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!