Заплатите на работниците във ВМЗ-Сопот са темата, по която ще хвърлим най-много усилия, заяви по Нова телевизия министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.
След вчерашния провал на приватизацията, нещата станаха много по-трудни, заяви министърът.
Ако вчера говорехме как ще изплатим заплатите, днес можем да говорим ще има ли заплати, или не, защото без инвеститор е много по-трудно, добави Добрев и обясни, че през последните 15 години дружеството непрекъснато е трупало задължения, които дават основание на кредиторите да поискат несъстоятелност.
Трябва по най-бързия начин да гарантираме целостта на завода, като направим съответните реформи, подчерта министърът.
"Структурни промени със сигурност трябва да има.
Дружеството не може да съществува с този брой на работещите",
каза Делян Добрев и обясни, че ще говорят със синдикатите освобождаваните да бъдат наемани в програмите за заетост при министър Тотю Младенов. Такова преструктуриране трябва да се извърши, тъй като иначе няма да можем да спасим дружеството от несъстоятелност и заплати няма да има", каза Делян Добрев.
Той обясни, че гласуването на нова стратегия от Народното събрание би отнело 9 месеца, а няма време.
Според него, е необходимо да се извади от Приложение 2 ВМЗ Сопот и да се стартира нова процедура за приватизация. "Основната причина за оттегляне на инвеститора е, че според КТД той трябва да получи съгласието на синдикатите за освобождаване на дори и един служител. Формалната причина за отстраняването на неговата оферта е липсата на депозит", обясни Делян Добрев.
Трудното тепърва започва,
продължи той. "Ако досега проблемът ни беше закъснели заплати, сега проблемът ни е ще има ли заплати. От днес започваме надпревара с времето", каза Добрев.
Не съветвам кредиторите да завеждат дела за несъстоятелност, добави той. Съветвам ги да не го правят, тъй като и за тях резултатът от това би бил неблагоприятен, каза още Добрев. Ще направим всичко, за да оздравим предприятието, обеща министърът. Това трябва да стане максимално бързо и още следващата седмица трябва да знаем колко хора се пренасочват, добави той.
"От днес започваме работа по всички тези теми. Оптимист съм. Започваме и с искане към народните представители да извадят от стратегическия списък ВМЗ-Сопот, за да може отново да го предложим за приватизация. Единствено приватизацията решава дългосрочно проблема", категоричен е Делян Добрев.
Разпродаването на активите на предприятието със сигурност няма да доведе до приходи, които да покрият всички задължения, а заплатите за работещите не са първи в списъка за покриване на задължения и е много вероятно те да не ги получат, обясни министърът. Той бе категоричен, че
не може ВМЗ-Сопот да се влее в "Терем",
това е невъзможно. Печалбата на "Терем" не е достатъчна, за да спаси ВМЗ, обясни той.
За протестите в Банско Добрев подчерта, че кметът на града вчера е внесъл инвестиционно заявление в МОСВ. "Днес ги очаквам да дойдат с представители на Инициативния комитет в МИЕТ, за да ме запознаят с процеса на разширяване на броя на съоръженията. Трябва да се намери начин Банско да се развива", каза Добрев и даде за пример опашките от туристи пред лифтовете от тази зима. Ако не стане това, ще дойде време, в което броят на туристите ще намалява, смята Добрев.
"За миналата година за първите 10 месеца инвестициите са около 1,3 милиарда евро, което е добре. Има какво да се желае и затова правим активна кампания", каза Делян Добрев.
За 7 блок на АЕЦ "Козлодуй" се работи по анализите, обясни той. Втората половина на тази година ще са готови предварителните документи, на базата, на които да се вземе решение и да се започне процедура по строителството на тази централа, посочи Делян Добрев.
"Да си ремонтираш къщата е много по-евтино, отколкото да си построиш нова",
това сравнение направи министър Добрев между евентуалното построяване на 7 блок на АЕЦ "Козлодуй" и това на АЕЦ "Белене".
"Преди да започнем да мислим за горивото, някой ясно трябва да посочи откъде ще се финансира тази централа. Станишев и Овчаров говорят за 6 млрд. евро, а HSBS казва 10 млрд., RWE също казва 10 млрд. евро", каза Добрев и обясни, че това е причината те да се откажат да подпишат.
Как финансираме тези 10 млрд. евро, откъде вземаме 10 млрд. евро, пита той. Магистралите, които се строят в момента, струват 500-600 млн. евро, каза Добрев.
Той бе категоричен, че ако държавата трябва да финансира този проект, ние ще се върнем в 1997 г. и безизходицата, в която се намирахме тогава. НЕК не е създаден за Белене, заяви още министър Добрев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!