България ще навакса закъсненията по свързването на газовата си мрежа с Гърция и Турция до края на следващата година.
Това е заявил министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев пред Ройтерс.
В неделя националният газов оператор "Булгартрансгаз" съобщи, че очаква проектът да се забави до края на 2014 г., но според министър Добрев прогнозите на компанията са консервативни.
"Булгартрансгаз" представи плана си, но ние работим по ускоряването на интерконекторните връзки и по въвеждането им в експлоатация до края на 2013 г., заявява Добрев пред Ройтерс.
Технически пречки по работата с Гърция и бавните преговори с Турция забавят усилията на България да намали силната си зависимост от доставките на газ от Русия, припомня агенцията.
Газовите връзки с Гърция и Турция ще позволят на България да внася газ от Азербайджан и втечнен природен газ от терминалите на двете си съседни държави.
В момента 85% от газовите нужди на България се посрещат от руски газ по един единствен газопровод.
"Булгартрансгаз" ще използва 117 милиона евро от собствените си средства в комбинация със субсидии от ЕС за интерконекторните връзки с Румъния, Гърция, Турция и Сърбия.
Тези връзки могат да станат част от европейския проект "Набуко".
България започна да строи 25-километрова газова връзка с Румъния, която ще минава под река Дунав, през август. Очаква се тя да бъде въведена в експлоатация до май 2013 г. Газовата връзка със Сърбия трябва да е готова до 2015 г., припомня още Ройтерс.
В друго свое изказване от днес министър Делян Добрев увери, че
още от първия ден на "Южен поток" България ще получава транзитни такси за всеки кубик газ,
който премине през тази тръба. Така Добрев опроверга информация в пресата, че страната ни няма да получава транзитни такси от газопровода.
Той припомни, че проектът трябва да се изплати за 15 години, за което има междуправителствено споразумение, ратифицирано от парламента от юли 2008 г.
Има акционерно споразумение от 2010 г., според което проектът ще се финансира с 30% собствени средства (около 1 млрд. лева, които държавата трябва да плати) и 70 на сто привлечен капитал.
Това, което ние договорихме, е това участие в проекта да се финансира на проектен принцип изцяло с привлечени средства, без собствени, което не променя транзитната такса, която се получава в единия и в другия случай, каза министърът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!