Имало е голямо натоварване на базата между 25 юли и 15 август, но и ред неприятни събития с руски, украински и български деца, нещастния случай във Варна и пр.
"Тогава стана публично известно, че голяма част от басейните у нас работят без да са получили необходимите разрешителни. Открити бяха тонове храна, предлагана на туристи, с изтекъл срок на годност", казва Драганов.
Той напомня, че значителна част от населените места по морето са без пречиствателни станции, на много места се изхвърля вода, в която има бактерии и е опасна за здравето.
"Не на последно място бе представянето на България като страна за алкохолен туризъм в някои от морските комплекси, което силно обезпокои една част от почиващите, които бяха дошли за друг тип почивка.
Дискредитация на туризма е и това, че значителна част от нощните заведения работят без касови апарати, не плащат данъци, правят фалшиви обороти. Видя се и некачествената работа на Комисията за защита на потребителите и съвсем правилно нейният директор реши да си подаде оставката", допълва анализаторът.
Според Румен Драганов тази година има ръст на туристите с над 10%, но това по-голямо натоварване на легловата база винаги е свързано и с повече проблеми.
"Никога досега не сме имали толкова много отрицателни публикации в началото на сезона. Особено в началото на високия сезон в Украйна, в Русия и Румъния. Никога досега най-големите германски вестници не са излизали със заглавия, свързани с трагичния случай на германското дете. Както и това, че този инцидент се повтаря и че няма отговорни лица в България, които да могат да кажат какво точно се е случило и кой отговаря.
Като цяло видяхме, че нямаме министър на туризма, който да отговаря за детските лагери, няма министър, който да отговаря за басеините, няма министър за храненето, за реда в комплексите, за чистотата и качеството на водите в морските или водните басейни.
Тоест всичко това излезе на бял свят, независимо, че в същото време бяха обслужени над 4 млн. посетители, както по Черноморието, така и във вътрешността на страната."
Румен Драганов отбелязва, че като цяло над 90% от туристите са доволни, т. е. не са пострадали. Но е ясно, че няма власт в България по отношение на туризма. И германските медии показват пияни деца да се разхождат по улиците на туристическите обекти.
Според него има дистанциране на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, което практически не реагира. Няма реакция и на неправителствените организации, като българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, българската асоциация на туроператорите и туристическите агенции. Няма реакция на общините.
"Като цяло лятото на 2011 г. показа дълбоката управленска и концептуална криза в българския туризъм", подчертава директорът на Института за анализи и оценки в туризма.
През първото шестмесечие средната заетост на легловата база е била 27%, което означава, че до края на годината независимо от успешния юли и август, едва ли ще бъдат надхвърлени 31% средна заетост.
"Това показва колко дълбока е кризата в българския туризъм. 70% от базата остава празна. Това означава, че имаме база, която натоварва изключително голям брой хора, които да работят през юли и август, но през цялото останало време са безработни, бездействат и висят на бюджетите на общините, тъй като голяма част от тази хора идва от вътрешността на страната", пояснява Драганов.
Според него голяма част от хотелите работят в условия на фалит. Но поради структурата на българската икономика и защото голяма част от хотелите са към различни външни фирми, които имат различни външни производства (алкохол, петролни продукти, машиностроителни изделия, хранителна промишленост...) тези хотели са дотирани, което изкривява ясната икономическа представа за българския туризъм.
"Но това означава, че голяма част от хотелите не би трябвало да са на пазара", заключава Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!