Б ългарска компания има глобални амбиции. При това не в каква да е сфера, а в ИТ сектора. И експанзията на дружеството към световните пазари започва от САЩ. За много българи това звучи на границата на научната фантастика, но е истина.
Най-голямата софтуерна компания в България, „Сирма Груп Холдинг“ излиза на фондовия пазар в София, с цел да набере финансиране за развитие на дейността си в САЩ.
„Направихме компанията преди 23 години. Група приятели решихме да създадем софтуер в областта на изкуствения интелект. Първо работехме с пазарите в Канада и САЩ. От там се научихме как да правим бизнес. В момента Сирма е най-големият ИТ холдинг в България. В него участват 11 компании“. Това коментира на пресконференция днес изпълнителният директор на дружеството Цветан Алексиев.
Досега компанията е постигнала множество успехи. Повече от половината български банки са нейни клиенти. Сирма изпълнява проекти в почти всички балкански държави и дори в Карибския басейн. Има за клиенти банки в Западна Европа и скандинавските страни. „Сирма Бизнес Консултинг“ е основен партньор на Oracle.
В момента в бизнес инкубатора на „Сирма Груп Холдинг“ има три компании – Лоякс, PayMobilio и дружество, което се занимава с разработки в сферата на роботиката и изкуственото зрение.
Най-иновативната компания в групата „Сирма“ обаче е „Онтотекст“. Уникалното в „Онтотекст“ е, че използва много големи бази от данни за по-добър анализ на текст. Например ако напишете Paris, българската система може да различи дали става въпрос за столицата на Франция, Парис Хилтън, града в САЩ или древногръцкия герой (на англ. ез. всички се изписват по един начин).
Тази технология намира приложение в работата на издатели и медии, като им помага да генерират по-интересно съдържание при търсене в базите данни от потребителите например.
Над 500 фирми и организации в цял свят, сред които Financial Times, EuroMoney, Oxford University, BBC, фармацевтичният гигант AstraZeneca, правителството на Англия, федералната администрация на САЩ и дори ООН, използват софтуерните решения на „Сирма“
Българската компания дава алтернатива на информационните бази на Oracle. На практика няма други доставчици, които могат да предложат на пазара подобна платформа с уникални семантични технологии, модели и интеграция на сървъри с отворен код.
Реално семантичните технологии досега бяха достъпни само за най-големите корпорации, инвестиращи милиони долари за целта. Сирма успява да ги доведе до малкия и средния бизнес.
Не случайно при поръчката от Financial Times, българското дружество печели срещу IBM за анализа на текст и срещу Oracle за работата с бази данни.
Сега „Сирма Груп Холдинг“ излиза на Българската фондова борса с цел да набере капитал за инвестиции в развитието си в глобален мащаб.
„Планираме да отворим голям офис в САЩ и да инвестираме в глобален търговски маркетинг“, коментира Цветан Алексиев.
„САЩ традиционно са наш много силен пазар. „Сирма солюшънс“ продава там вече 15 години. Искаме да стъпим на развитите пазари. Всяка от компаниите ни има нужда от повече маркетинг. Това е скъпо упражнение. Например наемането на един американски търговец годишно струва около 200 хил. долара. Планираме да изградим офис в САЩ, който да бъде огледален на този в България“, добавя Алексиев.
По-далечната цел е наложените в САЩ марки да станат глобални. Компанията вече е започнала експанзията си на американския пазар, повишавайки приходите, но и разходите си. В хоризонт от 3 години се планира още едно първично публично предлагане, но вече на голяма европейска борса.
Целта в момента е да бъдат набрани от 9.6 до 26.4 млн. лв. с продажба на акции на БФБ. Предварителното записване на това публично предлагане приключва в четвъртък. От „Сирма Груп Холдинг“ смятат, че на българския пазар има глад за добри компании с голям потенциал, които успешно задържат кадрите си.
Естественият ръст на приходите на дружеството през последните години е средно 15-20%. За деветмесечието се очаква продажбите на групата да достигнат 22 млн. лв. на консолидирана база, а печалбата преди данъци и амортизации да бъде около 6.5 млн. лв.
В момента „Сирма Груп Холдинг“ стартира пилотни проекти за софтуерно обезпечаване на три от най-големите банки в САЩ. Целта след първичното публично предлагане на фондовата борса в София е да се инвестира в развитие на групата, което да засили ръста на приходите до 40-50% годишно.
От компанията планират да разпределят 20-40% от печалбата си като дивидент за акционерите, а остатъкът да бъде инвестиран в развитие.
В случай, че все пак „Сирма Груп Холдинг“ се окаже твърде голяма за българския фондов пазар, в сегашното му състояние, от дружеството планират да потърсят инвеститори за дъщерните компании и да осъществят ново първично публично предлагане на европейска борса в рамките на година.
Сега е точният момент за една българска компания да настъпи на американския пазар, защото водещите играчи в САЩ са притиснати от скъпия долар.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!