77% от членовете на БТПП считат, че знанията, придобивани в български университети не са достатъчни за трудовата реализация.
Само 8% от собствениците и мениджърите на фирми са доволни във висока степен от университетското образование на младите служители.
Това показват резултатите от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) за оценката на бизнеса за образованието в страната и за очертаващите се потребности от специалисти в идните 10 години.
Проучването е проведено през първата седмица на февруари 2014 г. по електронен път и обхваща и предложения за подобрения в образователната сфера.
Помолени да конкретизират какви знания и умения липсват на младите хора, 80% от предприемачите посочват, че виждат най-големи пропуски в професионалните умения.
Повече от половината – 56%, посочват и липса на предприемаческо мислене. Същевременно оценките за компютърните познания са предимно положителни.
Едва в 10% от фирмите се преценява, че младите хора имат пропуски в това отношение.
За втора по ред година членовете на БТПП отбелязват, че най-голямо изоставане в качество на образованието има във висшето образование (според 45%) и средното професионално образование (според 30%).
По-малко негативни са оценките за полученото образование в езиковите гимназии.
Няма работодател, който да е посочил, че през следващите години ще са му необходими ниско квалифицирани работници.
Най-търсени ще бъдат специалистите с техническо образование, следвани от завършилите икономически профил.
Допитването показва още, че деловите среди имат предварителни позитивни нагласи към дуалната система за образование (според 77% от предприемачите).
Учебното време при дуалната система се разделя между обучение по теория в професионално училище и работа във фирма. С този модел се елиминира проблемът с липсата на стаж, който пречи на младите хора да намерят работа по желаната професия веднага след завършване на училище. Фирмите си спестяват разходите и времето за обучаване на новоназначените служители, защото те вече имат необходимите знания и умения.
Според работодателите трите най-важни фактора за успеха на дуалното обучение са: подобряване качеството на преподаването, добрият синхрон между бизнеса и училищата и наличието на данъчни стимули за фирмите.
Като по-малко важен фактор членовете на Палатата считат осигуряването на европейско финансиране за въвеждане на дуалната система. Препоръките на работодателите към образованието, отправени в анкетата, са за повече практическа насоченост на обучението и за реална обвръзка между потребностите на бизнеса и приема в университетите по специалности.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!