През първите три месеца на годината продажбата на нови автомобили у нас е спаднала почти двойно в сравнение със същия период на миналата година, информира БТА, позовавайки се на данните на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ).
От периода януари до март са продадени 4 116 автомобила, докато за същия период през 2009 г. са били продадени 7 118.
Пикът на продажби за първите три месеца на годината е бил през 2008 г.,
когато са били продадени 15 224 нови автомобила.
От марките автомобили най-много нови коли са продали "Пежо" - 410, следвани от "Мото Пфое БГ" - 378 автомобила "Форд".
На трето място по продажби се нарежда марката "Фолксваген" с продадени 331 автомобила, а четвърто и пето място делят представителствата на "Рено Нисан България" с продадени 330 автомобила и "Тойота Балканс" - с 311 автомобила "Тойота".
С нулеви продажби за периода се "отчитат" марките "Кадилак", "Корвет", "Хамър" и "Ягуар".
Пикът на годишните продажби на нови автомобили у нас от 1992 насам е бил през 2007 г. и 2008 г. - съответно 55 336 и 57 926.
През 2009 продажбите на нови возила са спаднали почти двойно - до 26 813 бройки.
Причините - несигурната икономическа обстановка и най-вече свитите кредитни линии от страна на банките у нас.
Каква е ситуацията в Европейския съюз?
Повечето големи пазари в ЕС са възстановили и дори увеличили нивата си в сравнение с началото на 2009 г. в резултат от правителствените програми за стимулиране на икономиката.
През първите три месеца на 2010 регистрациите на нови автомобили в ЕС се е увеличила с 10,8% в сравнение със същия период на 2009 г., сочи справка на СВАБ.
През март общо за целия ЕС са били регистрирани 1 637 478 нови автомобила. Във Великобритания през март са регистрирани 400 хил. нови коли, което е с 26,6% повече от първите три месеца на 2009 г., като по този начин Великобритания стана най-големия автомобилен пазар на ЕС.
Регистрациите на нови автомобили в Италия скочиха с 19,6%, а във Франция - със 17,9%.
Търсенето на нови автомобили в Испания се е повишило с 63%, при спад за първите три месеца на 2009 г. от 38,7 на сто.
За разлика от тези общи тенденции регистрацията на нови коли в Германия е паднала с 26,6% в сравнение с първото тримесечие на 2009 г. В Чехия търсенето на нови возила се е увеличило с 40,6%, докато в Унгария е паднало с 53,3%, сочат данните.
Общо в ЕС за първите три месеца на тази година са регистрирани 3 671 871 нови автомобила - с 9,2 на сто повече от същия период на 2009 г.
На първо място по продажба на автомобили все пак е Германия с 670 410 броя, следвана от Италия - 666 231 броя, Великобритания - 611 548 броя, Франция - 594 720 броя и Испания - 286 167 броя.
Китай измести САЩ от лидерската позиция за най-големите автопазари
Продажбите на коли в азиатската държава за 2009 г. са се увеличили с 46% - 13,6 млн. леки коли, камиони и автобуси са продадени през миналата година, според официалните данни на Китайската асоциация на автомобилните производители.
В САЩ беше отчетен спад от 21% спрямо 2008 г. до 10,4 млн. бройки. Това е най-слабото представяне за продажбите в страната от 1982 г. насам.
Продажбите на автомобили в Китай започнаха да се увеличават през 1999 г. покрай икономическия ръст от 9% на година през последното десетилетие.
Китай най-вероятно ще запази лидерската си позиция и през тази година, въпреки че правителствените мерки за стимулиране на пазара започват да изтичат.
Правителството на Китай намали данъка оборот при покупка на автомобили до 5% през миналата година. Освен това Пекин отпускаше субсидии за покупка на нови коли срещу стари и неприродосъобразни машини, като за тази инициатива бяха заделени 5 млрд. юана (732 млн. долара).
Правителството на страната обяви в края на миналата година, че постепенно ще ограничи мерките за стимулиране на пазара, което според анализатори ще доведе до известно забавяне на продажбите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!