А втобусни превозвачи обявиха национален протест заради нерешените проблеми в сектора, предаде репортер на Агенция "Фокус".
Обявяваме национален протест, каза на пресконференция Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАБ).
"В момента на Централна гара се лепят плакати с надпис "протест". От 1 февруари спираме да возим по вътрешните линии", заяви тя.
"Имаме искания, желаем да седнем на масата на преговорите, фирмите изнемогват и не могат да работят нормално. В цяла България автобусните линии стават все по-малко”, посочи Топалова.
Основните искания на превозвачите са свързани с нерегламентираните превози и липсата на контрол в сектора,
включително и по международни линии. Превозвачите се оплакват, че на всяка автогара в България има коли, които возят незаконно.
"За една година сме написали 104 писма, за които имаме само четири отговора. Нямаме отговор и на писмото до премиера. Надявам се да чуят исканията ни, ние сме добронамерени. Хубаво е да се говори, но трябва и да се работи", каза Галя Топалова.
"От 2800 фирми, извършващи автобусни превози преди, към момента са останали 900-950 автобусни фирми.
Ако продължава така, в бранша до края на годината могат да останат 500 фирми, прогнозира Топалова. Имахме среща с Министерството на икономиката и други министерства, че ще ни включат в европейски проекти, до момента нищо не се е случило.
"Дали мислят или са забравили за нашия проблем. Щом сме европейска страна, автопаркът трябва да се обнови по някакъв начин. Не може само общините да получават европейски средства.
Казаха, че не може да се включим по ОП „Транспорт”, защото там е само БДЖ.
Трябва да се помисли и за автобусните превозвачи или БДЖ да се приватизира. Трябва да се погрижим и за безопасността на пътниците”, заяви Топалова.
"Държавата трябва да помисли дали да ни дава субсидии за горивата, ставката ли да се намали, евросубсидии ли да получаваме или да ни включат в „Конкурентоспособност”", смята Топалова.
"Всяка община си възлага автобусни линии и става корупционна практика. Еди-кой си кмет на село си възлага линиите на свой си човек, много големи проблеми се получават. От бранша желаем сами да си разпределяме линиите, така че за всеки да има пътници, за да се обновяват и автобусите”, посочи още тя.
"Няма как да увеличим цените на билетите за автобусите в тази демографска криза. София не е България, в другите градове не останаха хора", отговори Топалова, на въпрос дали цените за автобусните превози биха се вдигнали, ако няма резултат от протеста.
"Демографската криза е много голям проблем у нас. Може да намалим цените, ако получим европейски средства - да си обновим автопарка или някакви компенсации”, посочи Топалова.
Проблемите в транспорта са много, но сивият сектор преобладава, защото не се осъществява необходимият контрол,
каза на пресконференция Васил Пиронков, член на Управителния съвет на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАБ).
"Допускат се нарушения на всички транспортни практики. Пред всяка автогара има колкото автобуси, два пъти повече леки коли, микробуси, които возят. Пътниците тръгват, без да имат застраховка, превозните средства не са проверени, не се знае дали водачите отговарят на необходимите условия", посочи Пиронков.
По думите му средствата в сивия сектор са около 17-19% от общия брой превози, международни и вътрешни направления.
"Голям проблем има с международните направления. Да не говорим на какви рискове са изложени пътниците, които пътуват 2000 км. С тях наистина понякога цените са по-евтини от нашите, но понякога и не са. Това ще доведе до срив в обществения превоз", каза още Пиронков.
"Когато Законът за автомобилни превози има противоречие със Закона за движение по пътищата, ако наш водач извърши нарушение, глобата му е около 1000 лв, а при другите е около 50, 100 лв. Изпратили сме писма до Министерството на транспорта, НАП, за да се направят работни срещи, за да се пресече този трафик. Ако всички заедно се обединят, и с нашите усилия, може да има резултат”, каза още Пиронков.
Васил Пиронков посочи: „Очакваме отговор, че няма средства, но не може БДЖ да пътува с гориво 1,50 лв, с ДДС, тези със селския туризъм автобуси също с горива с намален акциз, а основният превоз да е с 2,60 лв гориво. Автобусите в чужбина дават с 15-20% разход по-малко, когато зареждаме с техните горива. Има видимо разминаване, но българският превозвач не е втора ръка превозвач. Общественият транспорт може да мине и на цените на горивата, които ползва жп транспортът."
Ивайло Константинов, член на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАБ) заяви, че няма село или град, който да си няма нерегламентиран превозвач за Европа.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!