О тличните IT и езикови умения помогнаха на аутсорсинг* сектора в България да постигне бум, засилвайки надеждите, че той може да укрепи стагниращата икономика на най-бедната държава членка на ЕС, пише Франс прес.
След плах старт преди 15 години, сега балканската страна е център на информационните технологии и на бекофис* аутсорсинга.
Подобно на кол-центровете, фирмите, предлагащи софтуерни и уеб разработки, услуги, свързани с управлението на данни и техническа поддръжка, привличат чуждестранни компании, за които е по-евтино да сключват договори за подизпълнение в чужбина.
Растежът в сектора достигна 25% на годишна основа в последните години,
което помогна на българската икономика да се върне към растеж от 0,9% през 2013 г., след като се сви с 5,0% през 2009 г.
22 хилядите души, заети в аутсорсинга, са генерирали до 3% от БВП на България през 2013 г. и оборот от над 1 млрд. лв., сочат данни на Българската аутсорсинг асоциация.
Индустрията се възползва от първокласните IT специалисти и от големия брой чужди езици – над 20, различни от английския –
преподавани в българските гимназии и университети.
„България е на трето място в света по брой на дипломирани софтуерни инженери и на първо по брой на IT специалисти на глава от населението“, посочва бившият зам.-министър на икономиката Красин Димитров на неотдавнашна аутсорсинг конференция в София.
Отличните интернет и телекомуникационни услуги и увеличаването на висококачествените офис сгради
преди кризата също допринесоха за разцвета.
Според председателя на Българската аутсорсинг асоциация Стефан Бумов разрастващата се индустрия има потенциал да наеме два и дори три пъти повече хора – обещаваща перспектива в страна, в която над 1/4 от младежите са без работа.
Компанията на Бумов – „Софика груп“, започнала с 30 души през 2007 г. и се разраснала, превръщайки се в най-големия вътрешен играч в сектора с над 900 служители. През март тя беше купена от американската компания „Телетек“, а други чуждестранни аутсорсинг гиганти също купиха местни фирми.
Много глобални играчи също се установиха в България,
в това число „Адеко“, Ай Би Ем и „Съдърланд“.
„Кока Кола Ейч Би Си“ откри първия си център за бекофис услуги в София през 2005 г. и сега обслужва 26 страни от тук. Тя беше последвана от „Хюлет- Пакърд“, която откри база за доставки през 2006 г. и избра България като един от шестте си центрове за доставки през 2010 г
Кери Халард от Британската национална аутсорсинг асоциация обаче казва, че повечето инвеститори все още биха избрали Бангалор пред България, която продължава да страда от „много ниска популярност като аутсорсинг дестинация“.
България беше класирана на 17-о място в последния индекс на „Ей Ти Кърни“ за най-атрактивна дестинация за предоставяне на аутсорсинг услуги, а Индия обикновено е поставяна на първото място и някои компании са на мнение, че секторът в България
се нуждае от помощта на държавата, за да развие по-агресивна маркетингова стратегия и да увеличи популярността си.
„Това е бизнес, ориентиран към износа, и ако името ви не е познато, дори да имате потенциала да вършите определена работа, тя не идва при вас. Тя отива при някой, който е по-добре известен“, казва Бумов.
Разцветът в България предизвика и остър недостиг на служители, като компаниите си крадат взаимно IT специалисти, тъй като все повече от тях намират по-добре платена работа в чужбина.
Въпреки че браншът вече е започнал да работи с университети за обучение на допълнителните служители, от които се нуждае,
намирането на опитни мениджъри на високо ниво е особено трудно.
„Аутсорсингът предлага най-добрата първа работа за наскоро завършили квалифицирани студенти. Заплатите са с 40-50% над средните за страната (които са 400 евро), а качествен IT специалист може да печели до 3000 евро на месец“, отбелязва икономистът от „Индъстри Уоч“ Георги Стоев.
Разширяването на базата от таланти чрез установяването на повече аутсорсинг центрове в университетски градове извън София, където се намират 90% от компаниите, и окуражаването на повече студенти да се връщат след обучение в чужбина са сред възможностите да повишаване на растежа, допълва Стоев.
*аутсорсинг (outsourcing) е английски термин, наложил се в бизнеса и у нас. Най-общо с него се означава предоставянето на функции, доскоро извършвани от вътрешни звена на дадена компания, на специализирана външна фирма.
С това се цели най-вече спестяване на разходи, но също и осигуряване на по-високо качество, освобождаване на вътрешен ресурс на компанията или пък спестяване на инвестиции за развитието на специфични компетенции
*бекофис функции са онези, които са нужни за функционирането на дадена организация, но не са пряко свързани с процеса на производството или продукта ѝ
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!