Когато се заговори за зелено в главата на различните хора изплуват две различни картини: пари или екология.
Редица европейски организации доказаха, че както неправителствения сектор, така и бизнеса може да създава успешни зелени платформи. И на тях да се говори и за двата вида зелено.
Сред най-успешните лобистки инициативи на миналата година беше състезанието за блогъри Th!nk About it -- Climate Change, организирано от Европейския център по журналистика. Тази година конкурсът има своето естествено продължение в новото си издание, посветено на развиващия се свят и Целите на хилядолетието на ООН. Тънкостта при организирането и на двете инициативи е свързана с простата формула личности, които се интересуват именно от темите за околната среда и промяната на климата и блогъри или журналисти, които могат успешно, ангажирано и креативно да пишат по какъвто и да е казус. Разбира се, и двете групи се нуждаят от стимулация и то позитивна, а не чисто материална. С над 80 участника в миналото и над 100 в сегашното си издание, Th!nk About it се превърна в една от образцовите лобистки платформи, които сами се развиват и то в полза на програмите на ООН и ЕС. Поощряването на интереса се постига не със стандартно заплащане или обикновени материални награди, а с такива, които са свързани с по-нататъшното популяризиране на зелената тема и сами по себе си са пряко неразделна част от професионалната дейност и интереси на участниците. В случая -- изпращане на репортерски групи до страни от развиващия се свят, от които да предават на живо и да разказват за действителните житейски проблеми като недостига на питейна вода, замърсяването, липсата на инфраструктура, ефектите от неразвитата индустриализация и пр.
На подобна кампания заложи и сам ЕС като повери на популярна немска комуникационна компания развитието на социалната мрежа www.fightclimatechange.eu. Доброволно в нея се включиха хиляди заинтересовани от цял свят като голямата награда беше участие в срещата на върха COP15, а най-добрите коментатори бяха възнаградени с метеорологични станции. Интерактивната кампания намери отзвук по цял свят, премина през микроблог платформата Twitter и беляза революционното дигитализиране в избора на методи за извеждане на важните теми пред света от страна на значимите световни институции.
Същият този пример взе тази година и немската фондация Bertelsmann като създаде своята първа социалноангажирана лоби-платформа futurechallenges.org. Подобна по своите цели на текущото издание на ЕЦЖ тя е изключително силно насочена към автори, професионални журналисти и блогъри, които пишат именно в тези дадени области, които са сред горещите теми на годината като устойчивото развитие. По тази си структура двете платформи изключително си приличат, но Bertelsmann са решили да заложат на професионален редакторски екип от блогъри, който да пише една част от официалното съдържание, така че да поощри участници от цял свят да се включат. Оказва се, че социалните мрежи са полето на популяризиране много по-силно от редица от най-популярните световни медии. Нещо повече, досегът на младата аудитория до интернет е свързан с ежедневното ползване на Facebook, Twitter, MySpace, Flikr, а младите професионалисти проверят също и профилите си в XING и LinkedIn. Кой друг освен създателят на Facebook може да каже най-добре колко силен интструмент за популяризиране и дискусия по дадена тема е качествената социална мрежа.
От XING научих и за провеждането на първото по рода си зелено бизнес събитие в Берлин Green Venture Summit. Каналите на отзвук и по време на самия еднодневен форум бяха тясно свързани с излъчването на живо по интернет, активното използване на Twitter за отразяване на интересни моменти от програмата и ангажирането на PR-агенция със силно насочен към социалните мрежи профил. Дигитализирането по отношение на устойчивото развитие е равносилно на едно ново ниво на популяризиране, създаване на много по-бързи комуникационни връзки и възможност за обратна връзка.
Българската блогосфера е доказателство за изключителното влияние на новите медии в живота на класическите. Немалко от зелените ни блогъри са цитирани в ежедневниците, представят страната като делегати на международно равнище, създават общности около себе си, като им дават възможност да са развиват сами и ги подтикват със силно изразената си гражданска позиция. Реалните събития, на които присъстват голяма част от младите интернет потребители, се дължат имено на организирането и координирането им посредством групи, клубове, блогове и социални общности. Петииците, които четем и в които участваме, за да бъдат спасени забележителностите у нас са предимно дело на активната онлайн общност. И тя трябва да бъде поощрявана, развивана и отваряна към света още повече, защото го заслужава.
В България има толкова много таланти, които не са осведомени достатъчно и не знаят за възможностите, които могат да оползотворят в нещо полезно за страната си. Вярвам, че зеленото лоби е кауза, в която всеки трябва да се включи, ако иска да може да погледне през прозореца на колата си на път за морето и да не въздъхне с тъга. Най-силното оръжие на всяка държава е собствената й нация. И докато морето, планините и животинското царство са сред символите на България пред света, то активната общност в мрежата заслужава също да е сред тези символи. Колкото повече възможности се създават за популяризирането на горещите проблемни точки по отношение на замърсяване, дефорестация, избиване на редки видове, нелегално строителство и пр., толкова повече държавните институции ще могат да взима активна роля в живота на хората. Докато ние извръщаме поглед, бягаме в чужбина и се шегуваме, че пазим българското Черноморие като почиваме в чужбина, то има хора, които могат и работят тази визия да се промени. Защото вярват, че България заслужава природата си, технологиите, архитектурата и развитието на новата ера учени. Това не е мит.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!