В место дебати за българската кауза в Европейския съюз кампанията предложи любопитна смесица от очернящи агитационни материали.
Основни персонажи в плакатната война, разразила се по улиците на столицата и големите градове, бяха мутрите, ченгетата от Държавна сигурност и "Мултигруп" - все явления от недалечното ни минало.
Усмивки от старите ленти
Негативният тон на кампанията беше зададен от "Атака", която скандализира БНТ с подготвен за излъчване клип, в който "Тауър бридж" и Айфеловата кула се превръщат в минарета на джамия. След това на фона на пламъци се появява надпис "Това щеше да е сега, ако не бяхме ние - българите".
После се появяват призиви като "Да спрем фесовете и днес" и "Не с националните предатели" на фона на кадри с еврокомисаря Меглена Кунева, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган.
Националната телевизия отказа да го излъчи и препрати лентата към ЦИК за становище, тъй като юристите й сметнаха, че клипът съдържа недопустими квалификации. Идеята за "потурчването" на Европа все пак видя бял свят, но под формата на плакати.
Модата на тези избори обаче се оказаха плакатите с ретроснимки. Една от фотонаходките на "Атака" беше плакат от типа "две в едно". Постерът представляваше снимка от средата на 90-те, на която се вижда как Ахмед Доган поздравява малко дете, а на по-заден план се вижда и Бойко Борисов.
Снимката вероятно е правена във времето, когато генералът беше още бодигард на Симеон Сакскобургготски. Показването й в днешен политически контекст обаче очевидно е целяло да нанесе удар едновременно по ДПС и ГЕРБ.
На едните - като най-голям политически опонент на "Атака", а на другите - като основен конкурент за протестния вот. Затова и надписът под нея гласеше "Да кажем сбогом на тази България".
Ровенето във фотоархивите се оказа любим прийом и на противниците на "Атака". Така в навечерието на изборите софийските улици осъмнаха облепени с анонимен плакат, който показваше снимка на Волен Сидеров в компанията на покойния шеф на бившата групировка "Мултигруп" Илия Павлов.
Кадърът вероятно е направен в средата на 90-те, когато днешният лидер на крайните националисти е бил за кратко време говорител на "Мулти". Така и не се разбра кой е поръчал отпечатването на снимката в голям тираж, тъй като по плакатите липсваха каквито и да било надписи.
Понякога ТЕ се завръщат
Както можеше да се очаква, темата за досиетата също не беше отмината. Из големите градове бяха разлепени плакати с надпис "Няма да гласуваме за агентите от ДС", изобразяващи звездите на Европейския съюз и знак, който на езика на шофьорите означава "забранено влизането".
Под тях имаше снимки на петима от кандидатите, за които бяха огласени данни, че са сътрудничили на Държавна сигурност - Боян Чуков, Евгени Кирилов, Кръстьо Петков, Севдалин Атанасов, Юнал Лютфи. Кратките бележки към всеки от тях съдържаха подробности за кои отдели на тайните служби са работили и агентурните им псевдоними.
Подобен плакат с призива "Няма да гласуваме за тях" съдържаше снимки и кратки бележки под тях за други шестима кандидати - Антония Първанова, Атанас Папаризов, Димитър Стоянов, Константин Тренчев, Слави Бинев и Стефан Софиянски.
Постерите бяха подписани като "Гражданска кампания за чист Европейски парламент - България 2007". От приложения интернет сайт става ясно, че сдружението е създадено през януари.
Създателите му са изредили шест категории хора, които нямат място в листите за евродепутати: сътрудниците на Държавна сигурност, кредитните милионери, политическите хамелеони, които са сменяли повече от два пъти партийната си принадлежност, лицата, за които е имало публични обвинения в корупция или злоупотреба с власт, политици, чийто стандарт на живот не съответства на декларираните доходи, както и бизнесмени, чиито фирми дължат пари на бюджета или служителите си.
Според същия сайт кампанията се подкрепя от десет граждански организации - Европейския институт в България, асоциация "Джордж Маршъл", фондация "Пайдея", асоциация "Медии с човешко лице", асоциация "Човешки права стъпка по стъпка", Асоциацията на обществените фондации в България, Асистънс център за жертви на изтезания, Коалиция за интеграция на правителството, асоциация "Анна Политковская" и асоциация "Обществен барометър".
"Не искаме мутрата Бинев в АТАКА"
Плакати с този надпис бяха разлепени на много места в центъра на София. Плакатите са подписани от младежката организация на "Атака". Появата им съвпадна с разпространено четири дни преди изборите отворено писмо към една дузина български и европейски институции, осъждащо бившия състезател по таекуондо и собственик на чалга клубове в столицата Слави Бинев, който изненадващо се оказа на избираемото второ място в листата на националистите.
Писмото беше придружено със скандални снимки от несъществуващия вече стриптийз бар "Абато", чийто собственик навремето беше именно Бинев. Шокиращите кадри показваха разпятие с гола жена вместо Христос, както и монахини стриптийзьорки, снимани по време на еротичен танц.
Бинев е наречен още "основател на една от най-големите престъпни организации в България - "Дескрим". Припомнен е масовият побой между водения от него отряд на "каратистите" и групировката на "борците", водена от покойния вече Иво Карамански.
Цитирано е и сбиването на Бинев с бившия бос на ВИС-2 Георги Илиев, състояло се в нощния клуб БИАД. Не е пропуснат и скандалът с присъдената му от старозагорския митрополит Галактион титла "архонт" - акт, който беше осъден от Светия синод.
"Смятаме, че не можем да останем безучастни пред перспективата такъв човек да представя България в Европейския парламент", завършва писмото, подписано от името на гражданско сдружение "Чисти в политиката".
Самият Бинев заяви пред медиите след публикуването на писмото, че обвиненията са съчинени от "хора с болни мозъци", и добави, че въпросният бар "Абато" не е негова собственост от три години. "Архонтът" се закани и да съди сдружението.
Помага или пречи черният PR
"PR може да има само тогава, когато има политически действия. Но има случаи, когато действията или реалността са толкова мощни, че изтласкват целия PR. Предварително на тези избори беше ясно, че ще гласуват два типа избиратели - твърдите ядра и недоволните.
Когато се е планирал този черен PR, по-скоро той е бил насочен към това да мобилизира недоволните, а не към твърдите ядра. Но се получи обратният ефект. Корупционният скандал затъмни кампаниите на партиите като цяло и наля вода в мелницата на опозицията. По-голям черен PR от този здраве му кажи", коментира Елена Вълчева, управител на "Янев и Янев".
Според нея негативните новини в последните седмици са достигнали 80-85% от емисиите на водещите телевизии. "Това работи само в една посока - за промяна на статуквото. Това не е PR, това е реалност. И никакъв PR не може тук да въздейства. И господ да си, нищо не можеш да постигнеш", допълни тя.
Според Аня Дайнова, председател на асоциацията на имиджмейкърите и PR-ите в България и управител на CNR Communications, в кампанията не е имало черен PR, а негативни технологии, които са нормални по време на избори.
"Негативни PR технологии се ползват по цял свят, включително с откровени компромати. В България е доказано вече многократно, че негативна кампания не носи дивиденти. В Русия това работи, но в България не", коментира Дайнова. Според нея един от парадоксите на тези избори е, че двете партии антагонисти, ДПС и "Атака", са имали базисно еднаква технология на работа с електората.
"Политическият PR работи по принцип навътре към ядрото и навън към периферията. За двете партии тази пропорция е 90:10. И двете партии не зависят от активност, докато другите са пряко зависими от активността", допълни тя.
Според асоциация "Прозрачност без граници проблем на кампанията е била липсата на реален дебат. "За първи път сме свидетели на липсата на същински политически дискусии и "свиването им" в сутрешните блокове на националните телевизии.
В националните електронни медии реален политически дебат не се състоя, а дискусиите бяха изместени от политическата реклама в чистия й вид - платени видеоклипове и платени съобщения", коментира Ваня Кашукеева-Нушева, програмен координатор на асоциацията.
"Политическата класа или не е излъчвала правилни послания в междуизборен период, или е излъчвала грешни. Примерно отливът на електората на БСП се дължи на водената продясна политика, която води до ерозия на ядрото. И обратното - имаме пряко доказателство, че когато се работи професионална PR кампания, тя е печеливша.
Вижте НДСВ - те имат най-огромна загуба от електорална гледна точка и в същото време блестящо проведена кампания им вкарва човек в европарламента", смята Аня Дайнова. Според нея в кампанията за европарламента има и положителни явления.
"По време на президентските избори четири от щабовете казаха, че няма да използват професионални PR специалисти. А сега повечето от партиите заявиха, че ще ползват услуги на професионалисти, което е позитивен знак. Няма нищо срамно да признаеш това. Това не е като да вземеш девойка за ескорт на почивка в Швейцария. Съвсем нормално и легитимно е", заключи Дайнова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!