Р уският поет Александър Пушкин бе писал, че руснаците имат същата нужда да пият, както да дишат. Този път обаче не става дума за водката, а за кваса. Традиционната народна напитка, която се приготвя от ферментирало черно жито, захар и ечемик, вече над едно хилядолетие е процъфтяващ многомилионен бизнес в Русия.
Западни вносители като "Кока-Кола" и "Пепси" се опитаха в миналото да задушат пазара на кваса, но днес той изживява истински ренесанс, след като руските компании го възпяха като патриотична алтернатива на колата.
Сладникавата алкохолна напитка, с вкус наподобяващ леко бира с по-ниско съдържание на алкохол или на пшеничен сайдер, преживя националното си възкресение при управлението на президента Владимир Путин.
Продажбите на бутилиран квас се повишиха три пъти през последните три години, според базираната в Москва организация "Бизнес Аналитика". Руснаците тази година ще изпият над 3 литра квас средно на човек.
В Москва делът на различните видове коли на пазара на безалкохолни напитки спадна от 37 на 32 на сто в периода 2005 - 2007 г. Същевременно делът на пазара на кваса се удвои за същия период и през 2007 г. достигна 16%.
Но производителите на кола имат стратегия
Ако не могат да надвият кваса, тогава ще го започнат самите те да го варят. През май "Кока Кола" въведе на руския пазар своя собствена марка квас. Така за първи път чужда компания навлезе на пазара като ключов производител.
Неотдавна "Пепси" пък попадна в дистрибуторската верига, като сключи сделка за дистрибуция на квас с руска компания.
"Квасът става все повече и повече популярен в Русия," каза Алексей Фролов, маркетинг директор за "Очаково", най-популярната руска марка квас. "Нещо се промени в начина на мислене на хората".
Но не само патриотичното руско небце бе виновно за възраждането на популярността на традиционното питие. Новите технологии за дистрибуция и за съхранение, както и голямата доза маркетинг в стил "Медисън авеню" вдъхнаха живот на пазара, който стана свидетел на навлизането на три нови марки квас от 2004 г. насам.
Едно време народната напитка се продаваше през лятото
и се наливаше от жълти бидони с размерите на бурета за бира. Сега той е бутилиран или пък е запечатван в метални кутии и се доставя из цялата страна. За разлика от предшествениците си новият квас не се разваля бързо и руснаците могат да си го купуват през цялата година.
Но докато някои руснаци пият все повече и повече квас, други му се наслаждават все по-малко. Новите марки за масово потребление накараха мнозина да копнеят по онзи стар квас от миналото.
Днес, за да открият автентичен квас, познавачите отиват до едно градче - Звенигород, на около час път западно от Москва. Там в мазе, точно под куполите с формата на лукова глава на построения през 15 век православен манастир, огромен хладилник съхранява на хладно каци с мътно-кафявата напитка.
През последните 600 години монасите от Савино-Сторожевския манастир са варили квас за собствени нужди. Преди седем години те започнали да го продават. За разлика от видовете квас, предназначени за масовите потребители,
манастирският не съдържа консерванти и се разваля за дни
Монасите казват, че става дума за жива закваска и се подиграват на конкурентите си заради използваните от тях изкуствени стабилизатори.
"На тях не им изнася да правят жива закваска, така че са принудени за тровят народа", казва отец Игнатий по адрес на големите руските производители.
Масовите потребители през това време хвалят продукцията на големите производители като страшно здравословна патриотична алтернатива на нездравословните западни безалкохолни напитки.
Ето как фирмата за производство на квас "Никола" си създаде име. На руски Никола означава "не на колата". Фирмата започна миналата година в Москва кампания за "антиколанизацията". Тя възхвали произвеждания от нея квас като руската алтернатива на "коланистките" безалкохолни напитки.
Фирмата разпространи рекламен клип, в които актьори с външността на Майкъл Джексън и на вокалиста на бандата "Кис" Джийн Симънс плашат руски деца и ги заливат с кола. После те признават, че са истински руснаци и започват да пият квас. "Не, на коланизацията! Пийте квас! Наздраве! За здравето на нацията!", приканва глас зад кадър.
Призивът, както изглежда, действа. Основана през 2005 г., компанията "Никола" скоро се превърна във втория по значимост производител на квас в страната и префасонира традиционния облик на напитката.
"В нашето семейство е напълно забранено да се пие кока-кола. Забраната е в сила както за децата, така и за възрастните", казва Олга Беглярова, след като си е купила бутилка пресен квас от манастира. Колата и останалите безалкохолни напитки развалят и вредят на нашето здраве, допълва тя.
Дори "Кока-Кола" вари кваса си само с руски съставки, следвайки рецепта, която според говорителя на компанията Владимир Кравцов доближава продукцията й възможно най-близо до кваса, продаван по съветско време.
Въпреки усилията обаче производителите на квас за масово потребление не могат да надвият някои от предимствата на Звенигородския вариант, който според отец Антоний е благословен от Бога.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!