В се повече страни от ЕС ограничават автомобилите в градовете, за да не се стигне до задушаване и парализиране на централните градски райони.
От доста време насам вече Атина е въвела редуване на коли с четни и нечетни номера, достъпът до централната част на Лондон е срещу заплащане, а в Лисабон обмислят същата мярка.
Мадрид иска да ограничи автомобилите с големи двигатели, Амстердам ще забрани дизеловите коли, а Париж продължава да ограничава пространствата за автомобили.
Въпреки че са необходими,
тези мерки не винаги се посрещат положително
В Германия предстои съвсем скоро старите коли да бъдат прогонени от центъра на градовете и от това крайно недоволни се оказват колекционерите.
На 1 март тази година ще бъдат обявени новите мерки срещу замърсяването, а в сила те ще влязат от 1 януари 2008-а.
В градските части, които в продължение на 35 дни годишно отчитат недопустимо високо съдържание на вредни частици, ще бъдат слагани знаци, забраняващи движението на замърсяващи автомобили.
Забраната ще важи и за всички коли над 15-годишна възраст. Хайнц Герд Леман от общогерманския автомобилен клуб - ADAC, посочва, че тези мерки засягат 4,6 млн. коли с бензинови двигател, които не изхвърлят същите частици във въздуха, както дизеловите агрегати.
Не би трябвало да им се забранява движението, защото по този начин се наказват много автомобилисти, а сред тях има много хора работещи с колите си, които нямат да могат вече да се движат, смята Леман.
От общо 46 млн. регистрирани коли в Германия "олдтаймерите" са едва 300 хил. Те изминават средно само по 6000 км годишно, а приносът им за общото замърсяване представлява едва 3%.
Движението по иначе широките улици и булеварди в Москва е такова, че вече няма пикови часове - из руската столица
по всяко време на деня е трудно да се придвижваш с автомобил
Защо на 31 октомври футболистите на "Спартак" (Москва) загубиха с 0:1 от "Интер"? Заради задръстванията, разбира се. Автобусът на играчите остана блокиран в движението и за да не закъснеят, те се придвижиха до стадиона с метро.
Така обаче футболистите изгубиха ценно време за загряване и паднаха във важния мач. С нарастващата покупателна способност, а и защото все повече руснаци идват от най-далечните московски квартали да работят в центъра, пътните артерии са буквално парализирани.
По последни данни ежедневно в централната част на Москва се движат 3 млн. автомобила. Много жители на столицата прибягват до градския транспорт, като единствено спасение, но и той вече е пренаситен. Метрото в Москва се ползва ежедневно от 9 млн. души.
Задръствания, натоварени улици, изнервени и агресивни шофьори, тротоарите, превърнати в паркинги. Такава е ежедневната картина на движението в София.
Както изглежда транспортният проблем на столицата ни е трудно решим.
Една от причините е лошата инфраструктура на града,
но не само тя. Липсва дисциплина, не се спазват правилата на движение. Смята се, че санкциите не решават въпроса. В момента КАТ, който регулира движението, събира 10% от наложените глобите.
Вече стана ясно, че ако улиците се разширяват, веднага се увеличава и броят на колите. Подготвят се 4 нови паркинга в комбинация с метрото, но те ще бъдат факт в края на годината.
Главният архитект на София е подел акция за паркоместа за всяка бизнес сграда. Лансира се идея за
път-дубльор на "Цариградско шосе"
За някои от шофьорите в момента спасение е околовръстния път на столицата. Дългият над 60 км пръстен около столицата поема целия транзитен трафик.
В действителност има много идеи за решаване на проблема с трафика - от подземни булеварди и естакадно строителство до разширяване на околовръстното шосе.
Мисли се дори някои фирми да променят работното си време с цел техните служители да избягват задръстванията.
Хората, които работят по общия градоустройствен план смятат, че трябва да се създаде електронна система за наблюдение и контрол на движението, каквито има в много други европейски градове.
Наличието на подобна система означава да има мрежа от камери за наблюдение на всеки 500 метра, а засега такива има по централния булевард "Цар Освободител".
Наред с това би трябвало да има информационни табла, които да показват на шофьорите
къде наблизо има свободни места за паркиране
Представители на Столичната община вече са се запознали с немския софтуер на системата "City traffic". Системата обаче е скъпа и за евентуалното й въвеждане може да се мисли само ако се търси финансиране от еврофондовете.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!