Ие естен е фактът, че италианците са корифеите в автомобилната мода. Повечето им модели впечатляват с футуристичен и доста екстравагантен дизайн. Сега обаче ще стане дума за един автомобил, производство на италианския концерн FIAT, който за разлика от "братята си" не изглежда нито екстравагантно, нито свръхмодерно. Возилото носи моделното име Albea и се произвежда в заводите на FIAT в Полша. Леко скучноватият му външен вид обаче допада на мнозина и най-вече на по-консервативно настроените по отношение на външния вид на автомобила хора. Още повече, че зад фасадата на Albea се крие надежден и функционален седан, превъзхождащ в доста отношения някои от алтернативите си.
Официалният вносител на FIAT за България предлага модела в три варианта. Първите два се различават по базовото ниво на оборудване и са снабдени с малко 1.2-литрово моторче. Третата модификация, която е и тема на материала ни, е оборудвана със сравнително мощен 1.6-литров агрегат и в стандартната му комплектация са включени доста екстри.
Екстериор
Вече стана ясно, че според мнозина от специалистите Albea изглежда доста стандартно и дори скучно. Във външния є вид липсват познатите за новите модели на марката екстравагантни и агресивни черти. Линиите на седана са максимално изчистени и леко заоблени - факт, навяващ голяма доза спокойствие и сигурност. "Италианецът" има подчертано собствен облик. Наклонът на ветроупорното стъкло и линията, която продължава с тавана, задното стъкло и багажника, определено персонализира модела. Отпред FIAT Albea изглежда доста обемен. Това се дължи на хоризонталните отвори за въздух, намиращи се в долната част на предната броня, които освен оптична измама за широчина придават и стабилност и стилистичен баланс на формата на "италианеца". Естествено, че по интериора на автомобила се забелязват и доста от приетите за модерни решения. Стандартният оранжев цвят на пластмасата, покриваща пътепоказателите тук е заменен с безцветен материал. Това е направено както отпред, така и отзад. Предните мигачи се явяват логично продължение на фаровете, а задните светлини са разделени на два сектора - червен и безцветен. Отзад "стоповете" са силно издължени, което е още една от причините автомобилът да изглежда по-голям от преките си конкуренти. Задницата е леко "ритната" и нивото є е доста по-високо от това на предния капак. По този начин, без да се загрозява външният вид, е постигнат оптимален обем на багажника. Като цяло външният вид на Albea е стандартен, основна роля за което имат максимално опростените и леко заоблени линии на автомобила.
Интериор
Новият модел на FIAT може да изглежда скучна градска кола, но влезете ли в салона мнението ви коренно ще се промени. Albea може да се характеризира като практичен и полезен семеен автомобил. Според италианските инженери целта при създаването му е била да улеснява ежедневието на потенциалните клиенти. Седанът притежава качества, с които малко автомобили от този клас могат да се похвалят. Едно от тях е багажникът, който е с обем 515 литра и според този показател е един от лидерите в сегмента си. Размерите на вътрешното пространство смело го доближават до седаните от по-високия клас. Интериорът на Albea може да се нарече стилен и в същото време непретенциозен. Възможни са два цвята на седалките - Imperial Blue Cloth и Spring Blue Cloth. Таблото също се предлага в два тона, като заоблените му форми съответстват на външната визия, но в същото време изглеждат далеч по-екстравагантно. Осветеността на контролните уреди може да се регулира. Някои модификации притежават и термометър за външна температура. Що се отнася до останалите опции, повишаващи комфорта на водача и пасажерите, спрямо конкурентите си Albea е малко под средата на таблицата. Базовото оборудване включва всичко необходимо, но за по-разглезените клиенти се предлагат и още опции, естествено срещу допълнително заплащане. Един от малкото минуси по отношение на интериор е размерът на предните седалки. Той е по-малък от стандартите и би могъл да причини известен дискомфорт на по-едрички пасажери. Иначе мястото за краката на водача и пътниците е оптимално както отпред, така и отзад.
Двигател
Вече стана ясно, че предлаганите агрегати на Albea са два. Според нас по-удачният вариант е 1.6-литровият бензинов мотор с мощност 103 к.с. Този двигател осигурява на автомобила необходимата му динамика, като се характеризира с много добра еластичност. Сравнително безшумен е, а още едно от достойнствата му е фактът, че е лесен и удобен за сервизиране. Разходът на гориво е в нормите за класа и не е много по-голям от този на модификацията с 1.2-литров мотор.
Возията на "италианеца" е много добра. Главна заслуга за това има окачването тип McPherson, снабдено отпред със стабилизираща щанга. Автомобилът притежава и много добър сервоусилител на волана - факт, допринасящ за добра маневреност и комфорт при паркиране и движение с ниска скорост.
Цена
Парите, необходими Ви за да станете собственик на FIAT Albea, са абсолютно пропорционални на достойнствата на автомобила. Ако погледнете алтернативите, ще установите, че има и по-скъпи и по-евтини возила. Някои от тях са по-добри, други значително по-лоши. Най-общо казано седанът е надежден семеен автомобил. Въпреки различния си дизайн, Albea смело може да се нарече истински FIAT.
Зад фасадата (Пазарът в България)
Известен е фактът, че италианците са корифеите в автомобилната мода. Повечето им модели впечатляват с футуристичен и доста екстравагантен дизайн. Сега обаче ще стане дума за един автомобил, производство на италианския концерн FIAT, който за разлика от "братята си" не изглежда нито екстравагантно, нито свръхмодерно.
5 юни 2003, 11:57