Това не е маймунка, а горила, уточнява Наоми Уотс в "Шоуто на Джей Лено", докато обяснява как са заснети сцените й с гигантския примат в новия филм на Питър Джаксън (KingKongMovie.com).
Докато тя разказва как мъже от екипа са я побутвали от всички страни с меко облицовани пръти, имитирайки огромните пръсти на Кинг Конг, водещият я моли да повтори емблематичния за ужасената блондинка писък.
Добре, но ако ти играеш Конг, съгласява се актрисата и Лено влиза в ролята, като реве и се тупа по гърдите досущ като героя, когото имитира - а после коментира, че в двубоя си с трите тиранозавъра горилата много му напомня за хватките на Брус Лий.
Днес Конг е компютърно генериран, но под козината му се крие човек - макар и не буквално. Актьорът Анди Съркис, изпълняващ и един епизодичен персонаж във филма (корабния готвач), прави всички мимики и движения, по които е моделиран героят.
Остава киноакадемията да признае усилията му и да го номинира за главна или поне поддържаща мъжка роля - нещо, което не направи за превъплъщението му като виртуалния АмГъл в трилогията "Властелина на пръстените".
Но горилата великан невинаги е била толкова величествена - първата му версия е висока 45 см. Макетът за оригиналния филм от 1933 г. е изработен от Марсел Делгадо
от метал, гума, памук и заешка козина.
Ревът на Конг пък е комбинация от звуци на лъв и тигър - забавени и пуснати наобратно.
Зад този сюжет, вдъхновил писателя фантаст Рей Бредбъри за стихотворението "Звярът", стои амбицията на двама документалисти, трупали опит на бойното поле в Първата световна война.
Основният двигател и автор на идеята е Мериан Купър, военен пилот, чийто самолет е свалян от неприятелски огън нееднократно. През 1920 г. се сражава срещу червената армия в Полша, но попада в плен и е осъден на смърт. Успява да избяга от болшевишкия лагер и изминава пеш стотици километри, докато стигне границата.
Негов пръв съратник в приключението "Кинг Конг" става военният оператор Ернст Шодсак, с когото първо снимат поредица документални филми на екзотични места. Един от тях - "Grass" (1925), е посветен на миграцията на едно персийско племе; друг като "Chang" (1927) разказва за трудната битка на човека с джунглата.
Вдъхновен от пътуванията до Африка и Югоизточна Азия и натрупал преки впечатления от човекоподобните маймуни, Купър първоначално възнамерявал да осъществи идеята си, като
закара горила на остров Комодо и да снима сблъсъка й с местните огромни гущери варани.
Когато обаче отива на работа в киностудията "RKO" и вижда как Уилис О'Брайън снима "Creation" (Създаването на света) с миниатюрни фигури на животни, е вече наясно как ще оживее Конг, разказва пред Би Би Си киноисторикът Кевин Браунлоу, автор на документален филм по темата.
За написването на сценария Купър наема британския автор на криминалета Едгар Уолас, но той умира преди да успее да приключи текста - това свършва Рут Роуз, съпруга на Шодсак. Зелена светлина за продукцията дава лично шефът на студията Дейвид Селзник, при това без да има представа за какво точно става въпрос.
Сюжетът - за филмов екип, който отива за снимки на тайнствен остров, - се базира на собствения опит на Купър и Шодсак - смята се, че двамата са първообразите на режисьора Карл Денъм и помощник-капитана на кораба Джон Дрискол.
За женската роля в тази нестандартна интерпретация на приказката за Красавицата и Звяра е ангажирана актрисата Фей Рей, стара позната на Купър. Режисьорът й обяснява, че ще й осигури най-високия, най-мургавия партньор, който може да се намери в Холивуд - и
тя остава много доволна, защото смята, че става дума за Кари Грант...
След като предишният му проект е замразен, О'Брайън използва тук повечето фигурки на животни, които е изработил за "Creation", вкл. праисторическите чудовища тиранозавър и птеранодон.
Снимките отнемат цяла година, а продукцията струва 670 000 долара, като междувременно сменя няколко работни заглавия - "The Beast" (Звярът), "The Ape" (Човекоподобната маймуна), "King Ape" (Цар маймуна), дори само "Kong". "Осмото чудо на света" е друго от алтернативните названия на проекта.
В крайна сметка лентата се оказва пълна с прекалено много насилие за онези времена - което може би донякъде обяснява защо е била толкова любима на Адолф Хитлер. Цензорите не остават безразлични и при повторното пускане на филма по екраните през 1938 г. най-големите крайности биват спестени на публиката.
Междувременно Купър работи с реж. Джон Форд и служи в Китай през Втората световна война като шеф на канцеларията на ген. Шено. После продължава новаторската си работа в киното като лансира широкоекранната система "Синерама". През 1952 г. е удостоен със специален "Оскар".
През 1971 г. "Кинг Конг" е възстановен в пълната си версия (KingKongDVDs.com) с изключение на една сцена, при която великанът събаря четирима моряци от един мост и те падат в пролом, където оживяват, но биват изядени от гигантски паяци.
Лично Купър изрязва този епизод след първите пробни прожекции, защото установява, че до края на филма зрителите коментират само това.
Той умира през 1973 г. на 70-годишна възраст, без да успее да завърши
автобиографията си, озаглавена "I'm King Kong".
Междувременно в Нова Зеландия едно 9-годишно момче гледа филма по телевизията - и решава да посвети живота си на киното.
Три години по-късно младият Питър Джаксън използва коженото палто на майка си, за да заснеме собствена нискобюджетна версия на "Кинг Конг".
Неговият римейк, който тръгва по екраните в средата на този месец, не е първият - 40 години след оригинала Джон Гилърмин прави версия в духа на нашумелите през 70-те години филми-катастрофи с Джесика Ланг и Джеф Бриджес.
Неговият Конг е в естествена големина - скъпа 25-метрова механична кукла, направена от експерта по специалните ефекти Карло Рамбалди.
Това било с 10 м повече от "официалната височина" от афишите на оригиналната продукция, макар че в действителност през 1933-та ръстът на горилата в джунглата и Ню Йорк варирал между шест и осем метра, в зависимост от използвания макет.
Римейкът от 1976-а обаче използва и по-евтин вариант - изработен от гримьорите костюм на горила, който да бъде обличан от актьор.
Освен в имената на останалите главни герои, в сюжета също са внесени някои промени - експедицията отива на острова не за да снима филм, а за да търси нефт. И още: в кулминационната финална сцена горилата е стъпила не на върха на "Емпайър стейт билдинг", а
върху покрива на двете кули близнаци
на новопостроения тогава Световен търговски център, разрушен 25 години по-късно от самолети, управлявани от терористи камикадзе.
Сега мнозина се питат не толкова дали новият "Кинг Конг" ще оправдае бюджета си от над 200 млн. долара, а дали на "Оскар"-ите ще го оценят толкова високо, колкото предишния мегапроект на режисьора - "Властелинът на пръстените".
След премиерните прожекции в Ню Йорк тази седмица критици вече провъзгласиха филма за най-вълнуващия блокбастър тази година.
Според лондонския "Дейли телеграф" макар и клиширан на места, новият "Кинг Конг" напомня едновременно за "Джурасик парк" и "Титаник" - и със сигурност ще има техния касов успех.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!