Разговаряме с Деян Глешчич, директор „Маркетинг и комуникации” в Societe Generale Експресбанк, който ни споделя какво за него е истинска корпоративна социална ангажираност на една компания и как подкрепата на една кауза може да се превърне в обща цел. Разговорът ни започва с въпрос за програмата, която банката подкрепя в защита на 10-те природни парка в България – доказателство за добро сътрудничество между организация с нестопанска цел, частна компания и държавна агенция.
- Г-н Глешчич, разкажете ни повече за проекта за 10-те природни парка с WWF - кой го инициира, какви са заложените дейности?
- Съвместният проект с WWF за възстановяване на 10-те природни парка в България стартира това лято. Това е най-голямата подобна програма в страната, която обхваща над 130 000 квадратни метра площи. Програмата се осъществявана съвместно с Изпълнителна агенция по горите и е дългосрочна инициатива, която цели не само опазване, но и възстановяване на парковете, включително на дървесните и растителни видове.
- Кои паркове се включват в инициативата?
- Това са Витоша, Златни пясъци, Русенски Лом, Шуменско плато, Българка - край Габрово, Персина - край Белене, Врачански Балкан, Рилски манастир, Сините камъни край Сливен и Странджа.
- Защо решихте да подкрепите точно този проект?
- Не защото е модерно, а защото в крайна сметка засяга всички нас. Ние подкрепяме проекти, които са добре планирани, обосновани, които целят дългосрочни резултати, засягащи голяма част от обществото, които могат да послужат за пример и да имат дълготраен полезен ефект. Такива, могат да се приемат като образователни. Уважението към природата в крайна сметка е уважение към себе си и околните и то трябва да бъде възпитавано. Това, че сме банка и дейността ни няма пряк ефект върху природата, не означава, че проблемите й не са близки до нас.
Освен това, твърдо вярваме и в нашия партньор по този проект – WWF България, които от години работят по опазването и поддържането на природните паркове в страната ни и са запознати, най-важното – от професионална гледна точка – с проблемите, които трябва да бъдат решавани. Тяхното мнение е уважавано и достига до голяма аудитория. Това е и нашето желание – подкрепата ни да има смисъл и да бъде „заразителна” – чрез сътрудничеството си с тях и на базата на личен пример, да привличаме все повече привърженици към каузата.
- Как подпомагате проекта, освен финансово?
- Societe Generale Експресбанки WWF започнаха проекта през лятото, а в началото на есента организирахме „Ден на природата” за служителите на банката в цялата страна, в който се включиха повече от 350 души доброволци от всички наши офиси – включително деца на наши колеги. Част от дейностите, които бяха извършени, са възстановителни работи по инфраструктурата на парковете, залесяване, отстраняване на инвазивни видове растения, почистване и др.
Личният пример, който даваме, е много важен – както в качеството на инициатори на тази кампания, така и като отделни хора – служители, партньори, клиенти, да се припознаем с тази кауза. В крайна сметка, банката не е неодухотворено лице, банката се представлява от хора, които работят за нея. Всички колеги в компанията, независимо от тяхната позиция, приеха инициативата с WWF присърце.
- Защо според вас въвличането на служителите на една фирма в нейните CSRпроекти е толкова важно за каузата?
- За нас това е абсолютно необходимо, защото ако няма ангажираност от служителите, тогава реално няма ангажираност от самата компания. Това е така, защото даряването на сума – решение, обикновено взето от мениджмънта – не означава ангажираност на фирмата – от страна на работещите в нея. Стараем се вътрешно да комуникираме инициативите си така, че максимално да ги доближим до своите служители, буквално да ги „запалим” и превърнем в съмишленици. В повечето случаи се получава, тъй като, както вече споменах, ние винаги обмисляме и обсъждаме всяка кампания, която поемаме и подкрепяме, така че да има смисъл и да съответства на основни ценности, заложени в корпоративната ни политика и стратегия.
Най-важното е хората да са вътрешно убедени, че каузата си струва, тогава служителите са готови да се включат безрезервно е нея – било то чрез доброволен труд, било то чрез дарения или чрез популяризация на основната идея и привличане на повече сподвижници. Мога да ви дам и скорошен пример с кампания, която провеждаме с друг наш голям партньор – Българска хранителна банка (БХБ). По време на т.нар. „Седмица на солидарността” на банката, служителите събраха и предадоха на БХБ 2 640 килограма храна, която в последствие разпределихме към 22 организации, занимаващи се с хранително подпомагане на деца, семейства и възрастни хора в България. Ние бяхме и първата компания в България, дарила хранителни продукти на БХБ.
- Какви са основните насоки, които Societe Generale Експресбанк следва в своята програма за социална отговорност?
- Има хиляди прекрасни идеи и каузи, които бихме желали да подкрепим, но за съжаление това не винаги е възможно. Освен това искаме да концентрираме усилията си върху няколко основни насоки, които считаме за особено значими и искаме да постигнем по-видими и стойностни резултат, обвързани с тях. Тази година Societe Generale Експресбанк активно работи по няколко мащабни проекта с национален обхват. Програмата по корпоративна социална отговорност на банката се концентрира в три основни сфери: „деца”, „околна среда” и „съвременно изкуство”.
- Какви са другите значими проекти на банката?
- За всички кампании, които подкрепяме и инициираме, разчитаме на сигурни и сериозни партньори, в чиито искрени усилия и цели вярваме. Сред по-големите ни проекти, с които сме ангажирани и планираме да подкрепяме и в бъдеще са Българската Хранителна Банка, като част от подкрепата ни е насочена към програмата за деца в нужда „Витамина”; WWF и проектът за 10-те природни парка в България, Националната Художествена Академия, с които си партнираме вече 7 години, и Карин Дом и прекрасната им програма, насочена към подпомагане на семейства с деца с увреждания „Ранна интервенция”.
- Смятате ли, че компаниите в България разбират смисъла и необходимостта от добре развита CSR стратегия?
- За щастие има компании с развита CSR стратегия, но те са много по-малко от тези, които нямат. Някои компании считат, че самият акт на предоставяне на дарение може да бъде наречен CSR стратегия, но това е доста далеч от истината.
Да имаш подобна стратегия означава де се концентрираш върху определени цели. Да имаш ясна представа за нещата, които трябва да бъдат постигнати, как определен социален проблем може да бъде ограничен или отстранен. Тук говорим за значими каузи на глобално или национално ниво, отразяващи се на много хора, засягащи застрашени групи хора или природни зони. Това не означава, че малко дарение на местно ниво не е значимо – напротив, то е от голямо значение, но когато е част от цялостната голяма картина.
Да направиш няколко местни дарения като единични спорадични действия и да кажеш „ние дадохме своето, ние сме социално отговорни” не е особено отговорно. Заложените цели трябва реално да се превърнат в част общите цели на компанията, а не просто демагогия.
По същия начин, както имаме цели при продажбите, печалбата, лоялността към клиента, намаляването на разходи и т.н., трябва да има корпоративна цел, свързана със социалната кауза. Само когато корпоративната социална отговорност се развива по този начин, с постоянни широкообхватни усилия към определена цел, можем да кажем, че имаме CSR стратегия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!