П родажбите на нови моторни превозни средства в периода януари - ноември вече са повече, отколкото тези за цялата минала година, показват данните на Съюза на вносителите на автомобили (СВАБ).
За първите единадесет месеца на 2006 г. са били сключени общо 38 255 сделки, срещу 34 940 за 2005 г. В сравнение с единадесетмесечието на миналата година ръстът в продажбите е близо 28%.
Това са данните само от компаниите - членки на СВАБ, като реално продадените моторни превозни средства вероятна са повече от 40 000. Така 2006 г. се превръща в най-добрата година за вносителите от либерализацията на пазара през 1990 г.
В продажбите на нови превозни средства най-голям е делът на леките автомобили, от които са били закупени 36 357 броя срещу 28 861 година по-рано (над 26% ръст).
От януари до ноември включително са продадени 1764 камиона, което е с близо 62 на сто повече от същия период на 2005 г.
Това, което прави впечатление тук, е, че на сделките с товарни автомобили от най-тежката гама (18-44 тона) се падат 53% от пазара, докато година по-рано те се търгуваха почти наравно с най-леките камиони (3.5-7.5 тона). Това се обяснява с бума в строителството и нуждата в бранша от нова техника и свързаната с членството на страната в ЕС подмяна на автопарка на международните превозвачи.
В сравнение с миналата година през първите единадесет месеца на тази се забелязва известен спад в сделките с автобуси, които са с 36 по-малко от миналата година (134 срещу 170). По всяка вероятност и тук обаче има ръст, но едни от най-силните компании на пазара, не са членки на СВАБ и не се отчитат в съюза.
По-малко в сравнение с миналата година са и продажбите при моторите (291 срещу 327), но всички играчи на пазара отчитат по-добри постижения от 2005 г. Обяснението е, че тази година липсва крупна сделка като тази с руските мотори "Иж", от които за нуждите на горските стопанства през 2005 г. бяха закупени 200 броя. Ако не се вземат предвид те, през 2006 г. реалният пазар е пораснал повече от двойно.
Иначе големи изненади за единадесетмесечието няма. Както и през миналата година вносителят на "Пежо" "София Франс ауто" остава пазарен лидер с 4162 реализации (11.45% пазарен дял).
Втората позиция е за "ТМ ауто" с "Тойота", като компанията се изкачва с две позиции спрямо същия период на миналата година.
"Мото-Пфое" с "Форд" пък слиза с едно място надолу и заема трето място при вносителите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!