П енсиониране, ниско заплащане, липса на желание... Много са причините за недостига на учители в повечето европейски страни.
В Германия 20 000 са учителските работни места, които остават все още незаети, въпреки че в много федерални провинции учебната година вече започна.
Този тревожен проблем, пред който са изправени директорите на училищата, засяга всички предмети от математиката до спорта. Сабине Берган отскоро е учителка в Бон и обяснява ситуацията: "Просто няма учители... Много от тях се пенсионират - това са хора от поколението на бейби бума, които сега наближават 60-те. През последните 20 години обаче не са наемани редовно на работа нови учители. С тази политика рано или късно щеше да се стигне до този недостиг. Разбира се, има млади преподаватели, които идват в училищата, но те не са достатъчни."
За да се справят с недостига на преподаватели все повече директори на училища наемат специалисти в дадена област, които обаче нямат педагогическа подготовка.
Друг възможен изход от тази ситуация се оказват вече пенсионирани преподаватели или студенти.
Дипломираните специалисти по научните дисциплини предпочитат обаче да работят в предприятия и частни компании, студентите по трудните древни езици стават все по-малко.
Като своите колеги от останалите европейски страни германските учители настояват за по-малки класове, за по-слабо натоварена програма и по-добро финансиране. Между отделните училища съществува истинска конкуренция за привличане на преподаватели.
Във федерална страна като Германия заплатите на учителите се определят от всяка една провинция и така богатите лендери успяват да предложат по-изгодни условия за работа. От синдиката на преподавателите обаче смятат, че по този начин се създава нездрава конкуренция.
Холандия също изпитва сериозни затруднения с осигуряването на достатъчно преподаватели. До 2015 г. в страната ще трябва да замени 107 000 учители, които ще се пенсионират. Междувременно едва 64 000 нови преподаватели ще бъдат подготвени.
За да се превърне учителската професия в по-привлекателна наскоро бе увеличено заплащането с 10%, като заплатите през годините ще растат по-бързо. Това обаче не се оказва достатъчно и отделните училища се опитват да привлекат повече преподаватели, като им предлагат сериозни поощрения под формата на автомобили и служебни жилища.
Институт в Ротердам за подготвяне на преподаватели в средните училища се видя принуден да опрости изпитите си, защото след едногодишно обучение 70% от кандидат-преподавателите се провалят на тестовете за чужд език.
Дни преди началото на новата учебна година българските училища са изправени също пред проблем с липсата на учители. Учениците може да имат много свободни часове по западни езици и специално по английски, защото недостигът на преподаватели се задълбочава.
Хората, които владеят английски, избират пред 450 лв. в училище, добре платена работа в туристическа или преводаческа агенция. Същото е положението с преподавателите по информатика и математика.
Ниското заплащане не може да ги задържи в училище. Освобождават се много места и за учители по български език и литература.
В основния преподавателски състав преобладават пенсионерите. За втора поредна година няма нито един млад учител в повечето столични училища, споделят родители. Оправданието на някои директори, че пенсионерите имат опит, не допринася за повишаване на мотивацията на децата да ходят на училище.
Учениците предпочитат общуването с младите преподаватели. Необходимо е да има баланс по отношение на подбора на учителите, защото е в полза на самия учебен процес. Изхабяването в учителската професия повече от 20 години е фатално.
Много от възрастните учители не могат да отговорят на предизвикателствата на непрекъснато променящите се образователни стандарти и не са крак с новите учебни планове. Но за не малко директори те са решение на проблема с кризата за преподаватели, защото не протестират и са доволни от заплащането.
След учителската стачка, след неизпълнените обещания и нежеланието за работа, за да се справи с драматичната ситуация, министерството на образованието е предприело национална програма за квалификация на учители по чужди езици и информатика.
Близо 1700 учители трябва да получат квалификацията след едногодишна програма. Компютърното обучение е задължително от седми клас и затова се обучават още 1000 учители в областта на информационните технологии.
Повечето учители коментират, че учебните планове не са съобразени с реалната ситуация. Проблеми произтичат и от делегираните бюджети. Стига се дори до фалшифициране на документи с цел получаване на повече пари.
И.д. директорката на държавното 93-то училище в столицата цяла година е водила на отчет ученици от частно училище като отделна паралелка, за да й бъде отпуснат по-голям бюджет.
Животът в българското училище минава границите на драматичното. От новата учебна година "Биг брадър" влиза в класните стаи. Ще бъдат монтирани видеокамери като превантивна мярка за дисциплината и за следене на нормалното протичане на учебния процес.
Ролята на "Големия брат" ще се изпълнява от директора, който единствен ще има право да наблюдава.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!