Ч ислата са категорични: цифровите фотоапарати напълно изместиха аналоговите си предшественици сред любителите. През 2004 г. във Франция са били продадени 4 млн. дигитални апарата, което е 56% повече в сравнение с 2003-та.
И все пак продължава да има привърженици на традиционните фотоленти -
особено сред професионалистите
Ето мнението на един професионален френски фотограф:
"Правил съм тестове и за мен двете не са еквивалентни. Това, което липсва при цифровите апарати е добрата дълбочина на рязкост.
Има по-малко нюанси и преминаването от ясно към по-неясното става много рязко. Цветовете също не са на нужното ниво. Нещата много напомнят за видеокамерите."
Реми Глюкман, който има студио за обработка на аналогови филми в Париж, разказва за причините, които са накарали 90% от неговите клиенти да изберат цифровата техника:
"Цената. Улеснението при използването и възможността да се види веднага снимката, която не трябва да се проявява. Разбира се - и модата. Защото апаратът е хай-тек и моден - като телефона.
Трябва да кажа обаче, че качеството на аналоговата снимка ще бъде по-добро, защото фотографът ще се концентрира във визьора, като знае, че
плаща 5 евро за 24 пози
Той ще внимава много повече за кадрирането, фокусирането, така че ще резултатите ще бъдат много по-добри при 24 снимки с аналогов апарат, отколкото при 24 с цифров."
Оказва се, че преминаването към цифрова фотографска техника се обръща срещу самите производители, защото с нея потребителите плащат много по-малко.
В края на 80-те години виниловата плоча бе изместена от новопоявилият се компактдиск. Много специалисти обаче твърдят, че
добрата стара черна плоча е била погребана преждевременно
Днес, когато компактдисковете се изоставят, за да се сваля музика онлайн, винилът се радва на истински ренесанс във Великобритания.
През миналата година продажбите са нараснаха с 87% и достигнаха най-високото си ниво от осем години насам.
В края на 80-те затвориха последните фабрики за производство на плочи, но днес в Лондон, Манчестър и Бристол се появяват нови - за клиентела, която може да бъде определена едновременно като модерна и носталгична.
Модерни са феновете на ретро-пънк групите като например Arctic Monkeys и Franz Ferdinand, чиито анти естаблишмънт естетика отговаря идеално на малките плочи за сингли.
Техните песни могат да бъдят свалени онлайн, продават се и компактдисковете им, но нищо не може да се сравни с удоволствието да си пуснеш музиката им на
класическия винил, символ на бунтарите от едно време
Модерни са и хип-хоп феновете, за които музиката би била немислима без скречовете на диджеите, които въртят както си поискат черните плочи, за да получат желания ефект.
Носталгичните фенове са онези, които са убедени, че цифровата технология никога няма да достигне аналоговата по отношение на топлината на звука и съотношението между високи и ниски честоти.
Употребата на цифрови апарати у нас нараства
сочат статистическите данни за реализираните количества на пазара.
Цифровите фотоапарати вече не са новост. Нещата при тях се повтарят, както при мобилните телефони. Първоначално цените бяха много високи за джоба на българина и да имаш цифров апарат се смяташе за лукс.
В момента на пазара се предлагат апарати на добри цени, както и модели българско производство.
Но дигиталните апарати обаче все още не са масово купувани. Повече от десетина са марките, популярни у нас, които се борят да спечелят българския потребител.
Като характеристики някои от цифровите модели са съизмерими с лентовите си събратя, чийто принцип на работа се основава на традиционната фотохимична технология.
Предпочитат се фотоапарати с вградени МР3-плейъри и възможност за запис на видео. Хората си ги купуват, защото предлагат несравнимо удобство и с тях се работи лесно, а
почти всеки е изкушен да снима - било като хоби, било само за забавление
За разлика от традиционната, цифровата снимка може веднага да се види и от десетки кадри да се избере най-добрият за копиране на хартия.
За младите предимството е, че снимките, които правят, могат веднага да изпратят по e-mail или да се обработят допълнително.
Не липсват и традиционалисти, които не биха се разделили за нищо на света с лентовите си апарати. Не всички са професионалисти, но ценят възможностите за ръчен контрол на фокуса и експозицията и смятат, че така фотографията се превръща в истинско изкуство.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!