П рез февруари 2004 г. в студентска стая трима млади американци създават "Фейсбук" (Facebook). Пет години по-късно най-ползваният сайт за социални контакти в света е обществен феномен, но аудиторията му от 150 млн. потребители все още не се е превърнала в златна мина, пише АФП.
Деветнайсетгодишният тогава Марк Зукърбърг и още двама студенти от престижния Харвардски университет - Дъстин Московиц и Крис Хюз - искали да създадат мрежа, за да поддържат връзка с приятели, и така се родил "Фейсбук".
Сайтът много бързо привлича студенти и извън Харвард, сдобива се с милиони почитатели в страната, а после и по света.
Днес базираният в Пало Алто, Калифорния, уебсайт има 800 служители и изпреварва основния си конкурент "МайСпейс" (MySpace), след като през 2008 г. потребителската му общност нарасна със 127% , посочва специализираната компания за маркетингови проучвания "КомСкор".
На практика всеки, навършил 13 години и разполагащ с интернет, може да си създаде профил във "Фейсбук", да разказва за живота си, да публикува снимки и да привлича приятели, а сайтът
вече е достъпен на 37 езика, включително на български
"Приятели с добри намерения или... сексуални хищници, расисти и религиозни фанатици?" - предупреждават онези, които се тревожат от опасностите в подобни сайтове.
"Фейсбук" бе създаден през 2004 г., за да осигури на хората възможност да общуват и да разберат околния свят, пише Зукърбъргър в блога на сайта. Ние сме щастливи и доволни, че толкова хора използват нашия сайт.
За петгодишнината потребителите са поканени да изпратят на приятелите си в мрежата виртуален подарък, наречен "Мерси", с който да се отпразнува връзките, обединяващи потребителите, отбелязва Зукърбъргър.
Според сп. "Форбс" личното богатство на 24-годишният днес Зукърбъргър се изчислява на 1,5 млрд. долара.
Бързото изграждане и развитие на мрежата в последните пет години не беше лесно, но още не сме приключили.
Предизвикателствата, които ни очакват, ще ни карат постоянно да правим нововъведения, обяснява основателят.
Постигането на рентабилност е изпитание,
с което "Фейсбук" със сигурност ще трябва да се заеме. За разлика от останалите гиганти на интернет като "Яхуу" или "Гугъл", засега сайтът не е открил как да превърне колосалната си аудитория в пари.
През 2007 г. "Майкрософт" купи за 240 млн. долара дял от 1,6% в компанията, с което теоретично определи пазарната й стойност на 15 млрд. долара.
Само че сайтът няма значителен източник на доходи, освен парите, внесени от инвеститорите, казва анализаторът Роб Ендерле.
"Фейсбук" има голям потенциал, но все още живее с манталитета от първите часове на глобалната мрежа, а видяхме колко зле свърши всичко със спукването на сапунения мехур "интернет", допълва той.
Пускане на акции на компанията на борсата изглежда не е на дневен ред. Рекламата би могла да бъде източник на приходи, но тя изглежда не пасва на философията на "Фейсбук".
Във всеки случай, какъвто и модел за развитие да избере фирмата, тя не разполага с цяла вечност пред себе си, така че трябва бързо да съзрее, без да чака още пет години, коментира анализаторът.
"Да пораснеш, значи да плащаш сметките си!", казва Роб Ендерле.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!