По вина на водачи през 2008 г. в страната са станали 7537 тежки катастрофи, при които са загинали 988 и са ранени 9432 души, съобщиха от МВР.
Шофьори със стаж до една година са предизвикали 780 от тези катастрофи, при които са убити 124 души (12,6%) и са ранени 1060 (11,2%), което означава всеки 8-ми загинал и всеки 9-ти ранен.Особено рискови са и следващите няколко години от стажа на младите водачи.
Шофьори със стаж до три години носят вина за 20% от тежките злополуки, за 22,4% от загиналите и за 21% от ранените.
Оказва се, че всеки пети загинал и ранен е при катастрофа по вина на водач със стаж до три години. Тези със стаж до пет години са виновни за 27% от тежките катастрофи, за 30% от загиналите и 28% от ранените.
Основните причини за тежките катастрофи с млади водачи са:Превишена скорост - Младите водачи, особено младежите, са склонни почти винаги да превишават скоростта и да се "състезават" с другите на пътя, за да демонстрират самочувствие.
Поради превишена скорост неопитните водачи губят управлението, излизат от платното и се блъскат в крайпътни обекти или се преобръщат край пътя, навлизат в лентата за насрещно движение, често блъскат деца и възрастни пешеходци в населените места;
Неправилно изпреварване - Най-често рисковото навлизане в лентата за насрещно движение става при ограничена видимост и при забрана за маневрата със знак и маркировка.
При тези нарушения се предизвикват челни сблъсквания, а злополуките настъпват главно поради неумение да се извършва маневрата (да се определя скоростта и разстоянието на насрещните автомобили и да се маневрира безопасно при прибиране в собствената лента след изпреварването).
Отнемане на предимство - Злополуките по тази причина не са от незнание на правилата и непознаване на пътните знаци, а заради прибързаност на водача и стремеж да се премине през кръстовището преди движещия се с предимство автомобил; недостатъчно оглеждане, разсеяност;
Употреба на алкохол - Младите хора при приповдигнато настроение в компании са най-уязвими да си позволят волности - да поемат алкохол и след това да шофират, вярвайки, че той няма да повлияе на управлението на автомобила.
Доказано е обаче, че дори и малки количества влияят зле като намаляват точността на възприятията и скоростта на реакциите, водят до нереално възприемане на пътната обстановка;
Отклоняване на вниманието - най-големият риск за отклоняване на вниманието са самите шофьори, когато возят компания, ако пътниците говорят, вдигат шум в купето или слушат силна музика.
Движение на минимална дистанция - Нетърпението за по-бързо придвижваме кара водачите несъзнателно да се приближават прекалено много до автомобилите пред тях. При евентуално внезапното спиране, те се блъскат отзад в автомобила, а при опит за маневра - навлизат в насрещното движение и ще предизвикват челен удар.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!