И деите за ангажиране на българския бизнес с инициативи за опазване на градската среда не са нови. Различното днес е, че все повече компании осъзнават ползите от отговорното предприемачество за собствения си персонал.
Градина на здравето
Ако прекосите парковото пространството между парламента и Софийския университет, ще забележите транспарант с надпис "За тази градинка ще се грижат служители на Актавис". През пролетта фармацевтичната компания пое ангажимент да стопанисва зеленото пространство за срок от една година - да смени лампите и пейките и да се грижи за озеленяването. Служители доброволци от фирмата организираха първото почистване на "Градината на здравето" и ще правят това на всеки два месеца.
"За нас тази активност е изключително важна, защото подобен проект работи положително върху екипността. Служителите ни показват не само лоялност към фирмата, а и обществената си позиция", казва Радослава Ганозова, мениджър "Корпоративни комуникации" в Актавис ЕАД. "Решихме да поемем подобна инициатива, която да бъде дългосрочна. Искахме да провокираме и други компании да направят същото", обяснява тя.
Примерът е заразителен - следват кампании с все по-разнообразни елементи. СИБАНК се нае да поднови изцяло градинката пред "Кристал". В допълнение на това банката обяви конкурс за скулптура, която да бъде поставена върху чешмата на мястото на открадната преди време бронзова фигура. Така освен за чистотата и архитектурния облик на София, инициативата ще допринесе и за развитие на българското изкуство.
Идеите са навсякъде
Социалните проекти с участието на бизнеса не се изчерпват с горните два примера. През 2001-2002 започва кампания за построяване на нови детски площадки. В помощ на общините, които могат да отделят символични суми, се притичват "Данон", "Техномаркет-Европа", "Галина Бланка", "Фикосота". През 2004 много фирми се включват в инициативата "Engage" на Форума на бизнес лидерите. Идеята е служителите да използват своите знания и способности в помощ на училища, домове или други благотворителни организации. Като част от програмата служителите на "Ситигруп София" въвеждат ученици и учители в банковото дело, инженерите на "Нокиа България" ? в телекомуникациите, а специалисти на "Ърнст енд Янг" изнасят безплатни счетоводни лекции на нестопански организации.
Всички тези дейности и още много други се включва в понятието "корпоративна социална отговорност", на което Европа и САЩ отделят особено внимание през последните десет години. Според официалната дефиниция това е "концепция, при която фирмите интегрират на доброволна основа социална загриженост и загриженост за околната среда в бизнес-операциите си и във взаимовръзките си с другите действащи лица."
Корпоративната социална отговорност вече се споделя и от малките и средни предприятия в цяла Европа. Унгарският производител на оборудване за информационни технологии "Телвил" например насърчава служителите си (72 души) да участват в поддържането на два парка в град Мишколц, където е базирана фирмата. Акцентът е върху грижата за екосистемите и поддържането на баланса в природата. В "Телвил" обаче са убедени, че опазването на природната среда, създаването на добри условия за работа и повишаването на жизнените стандарти са важни за жизнеспособността на бизнеса.
Освен утвърдена репутация сред клиентите и добри взаимоотношения с общността, с поощряването на здравословен начин на живот компанията създава и устойчива заетост. (Още добри практики може да намерите в специалното издание на Европейската комисия за корпоративната социална отговорност)
Ползите са за всички
Все повече компании осъзнават тясната връзка между бизнес резултатите и благосъстоянието на обществото. От своя страна ангажираните с доброволен труд се чувстват по-полезни за обществото, за града, за природата и за самите себе си. Безспорен факт е, че последното е изключително важно за мотивацията.
Независимо дали ще създадете специална програма за социална ангажираност или ще замислите подобни проекти като част от маркетингова кампания, във всеки случай ангажирайте служителите си. Какво конкретно ще спечелите:
- Намаляване на оперативните разходи. Не само подобряването на екологичната среда може да намали разходите в дългосрочен план. Грижата за здравето на служителите също е част от концепцията за корпоративна социална отговорност. Гъвкавото работно време и други програми за запазване на баланса работа-личен живот влияят положително върху продуктивността и намаляват разходите за подбор и обучение.
- По-добър имидж и репутация. Освен обществен имидж, печелите и престиж в очите на служителите. Резултатът: по-високо самочувствие и по-приятна работна среда. Престижът на компанията е един от най-важните фактори, които привличат и новите кадри - ангажираността на компанията със социални проекти със сигурност ще повлияе положително върху решението на кандидатите за работа при вас.
Това, което все още предстои у нас е големият бизнес да предаде опита си на по-малките предприятия. Финансирането на големи обществени проекти не е по силите на всички, но пък пазарът на идеи е широко отворен.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!