В лизането на "Левски" в Шампионската лига донесе най-малко 4.4 млн. евро на клуба, но и въодушеви бизнеса заради трите домакински мача в София от най-комерсиалния клубен футболен турнир в света. Между 12 септември и 6 декември в България ще играят отбори от ранга на испанския "Барселона", английския "Челси" и германския "Вердер", а с тях обикновено пристигат и спортни делегации, много журналисти и фенове.
Премиерата на български клуб в лигата стана възможна след победата на "Левски" над италианския "Киево" в сряда. Ефектът от това няма да е само радостта на запалянковците, но и може да донесе допълнителни печалби в сферата на услугите.
Допитване на "Дневник" до представители на този сектор показа, че туристически фирми и хотели, заведения, транспортни дружества, медии и рекламни агенции веднага са започнали подготовка.
В рамките на по-малко от три месеца, колкото е първият етап от груповата фаза на шампионата, в София специално за мачовете се очаква да пристигнат общо около 10 хил. чужденци. За разлика от обикновените футболни запалянковци голяма част от привържениците на отборите от Шампионската лига са хора с добри финансови възможности, които понякога гледат мачовете заедно с цялото си семейство.
"Предстоящите футболни мачове в София със сигурност ще допринесат за утвърждаването на града като атрактивна туристическа дестинация. Името на столицата ще се завърти в световните медии и ще засили интереса към България." Това коментира директорът "Бизнес развитие" на столичния хотел "Хилтън" Алп Атила. Хотелът има опит от предишни мачове на чужди отбори в София и в него са отсядали екипите на "Ливърпул", "Олимпик" (Марсилия), "Байер" (Леверкузен), "Динамо" (Киев), "Челси", "Галатасарай".
От "Хилтън" очакват в София да стане доста оживено между септември и декември, защото мачовете съвпадат с най-активния период на бизнес събития, когато всички хотели са резервирани за конференции, семинари и други масови прояви.
Новата ситуация, предполагам, ще е благоприятна и за хотелите, които сега започват да работят тук, обясни Мара Дойчинова, генерален мениджър на столичния хотел "Кристал палас".
Феновете на отбори от ранга на "Ливърпул" отсядат в петзвездни хотели, твърди Алп Атила. Има и ВИП гости, които държат на президентските апартаменти. По наблюдение на хотелиерите част от футболните гости удължават престоя си с поне ден-два, за да разгледат столицата. Други пък наблягат на забавленията в софийските заведения и барове, където вече ги очакват с нетърпение. В традиционни "сборни пунктове" се превръщат ирландски кръчми, германски бирарии и ресторантски вериги.
Около предишните чуждестранни мачове в София оборотът на заведенията ни в центъра се повиши с 15-20 на сто, обяви Георги Джелепов, регионален мениджър за София на веригата за хранене "Хепи" . По думите му най-много се пие бира - с по 30-40 на сто повече от нормален ден. Подобни данните споделиха и от ирландските пъбове.
В Шампионската лига внушителни бюджети се въртят в телевизионното отразяване на срещите, а в България това обещава да раздвижи рекламния пазар. Най-големите приходи ще влязат в Би Ти Ви, която за шеста поредна година държи правата за излъчване на мачовете от лигата в България.
Миналата година средно цената на 30-секунден спот беше около 5 хил. лв. Сега се очаква увеличение на рекламните тарифи, а според регламента на УЕФА при игра на местен отбор рекламното време се оскъпява с още 30%.
Няма ограничения за купуване на спонсорство на предварителните студиа. При продажбата на рекламни клипове Би Ти Ви има относителна самостоятелност от строгите правила на УЕФА. Според тях е забранено на отделните телевизии да излъчват спонсорски заставки на други компании освен на официалните спонсори (тази година това са "Хайнекен", "Форд" и "Сони").
"Официалните спонсори на лигата ползват допълнителни предимства при договаряне - те първи могат да си купят рекламно време в 15-дневен срок и в избрания от тях блок не може да пускаме реклами на техни конкуренти", обясни Симона Ангелова, директор "Продажби" в Би Ти Ви. Само в рамките на една среща обаче има четири рекламни прекъсвания, а заедно с предшестващите ги студиа общо мачовете ще заемат около два часа програмно време.
Според закона рекламата за това време може да е до 24 мин. "Стремим се да не оползотворяваме всички минути, защото дългите паузи намаляват ефективността", казва Ангелова. По думите й обаче със сигурност при мачовете на "Левски" ще се стигне до по-голямо търсене на рекламно време.
Участието в Шампионската лига носи не само солидни финансови ползи за "Левски", но и сериозни отговорности за ръководството на клуба и Българския футболен съюз като домакини на поне три срещи от турнира.
Организаторите са длъжни да гарантират сигурността преди, по време и след края на играта, като отговарят за поведението на футболистите, публиката по трибуните и всички останали присъстващи на стадиона. Клубът домакин е длъжен да сключи за своя сметка застраховка с реномирана компания за всички възможни рискове около срещите.
Последиците от безредици на стадиона, до каквито се стигна на мача с грузинския "Сиони" в София, могат да бъдат много сериозни за "Левски" и да доведат до забрана за допускане на публика на стадиона или дори до лишаване от домакинство.
Пример в това отношение е случаят с италианският гранд "Интер", който заради подобни изстъпления на фенове в мач от лигата срещу "Милан" миналата година беше наказан да играе пред празни трибуни в три срещи.
Много сериозни са изискванията на УЕФА относно условията за работа на представителите на медиите, както и защитаването на интересите на телевизионните и рекламните партньори на европейската футболна асоциация, които получават изключителни права за присъствие на и около стадиона. Самото съоръжение трябва да има необходимия сертификат за ниво на сигурност, който се подновява всяка година, както и система за видеонаблюдение на публиката. Клубът домакин поема и всички разходи по организацията на мача.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!