Н асилието в училище не е нов феномен, но причината да се говори все по-често за него е, че инцидентите станаха по-тежки. Например нападения срещу учители в самата сграда на училището.
Затова висшите педагогически училища създадоха факултативен
стаж за преподаване в трудни ситуации
Бъдещите учители влизат в ролята на актьори, симулирайки конфликти, вдъхновен на свой ред от истински случки.
Примерите са много. Брюно е закъснял за час, но влизайки в клас, първо поздравява всичките си приятели и чак след това с сяда на мястото.
Или пък Себастиен, който обижда съучениците си по време на час. Или пък друг ученик, който е оставил уокмена си на ушите, докато учителят преподава.
Всички тези сцени са разигравани от възпитаниците на Института за учители в Акитен. По същия модел се обучават и бъдещите учители в цяла Франция.
Флоранс ще бъде учител по английски език, но вече си задава много въпроси: "Как да говоря на подрастващ, как да овладея конфликт, как да разговарям с родителите, как да преговарям с администрацията, как да разреша проблем, ако става дума за насилие или отказ от признаване на авторитета в клас?"
Разглеждането на всички тези проблеми от практическа гледна точка помага най-много. Понякога бъдещите учители се изненадват от собствените си реакции, докато разиграват различни училищни сцени.
След представянето се анализира поведението на всеки. Според Катрин Блайа, която е в основата на този стаж, целта е да се "отгледат"
адекватни реакции и да се разбере същността на проблема
"Повече от младежите в пубертета са в търсене на своя статут сред приятелите си. Да бъде накаран младеж да капитулира, да изглежда незначителен, води единствено до значителни трудности.
На първо място, ситуацията може да излезе извън контрол в даден момент. А освен това може да предизвика конфликти с преподавателя.
По-добре е да се припомнят правилата, да се напомни, че това, което се извършва, не е редно. Проблемът трябва обаче да бъде разрешен със самия ученик, евентуално с посредничеството на трето лице - имам предвид класа, ако е необходимо", разказва Катрин.
При решаването на училищни конфликти никой не трябва да бъде изолиран, нужна е солидарност и единство на класа. Това е формулата не просто на успеха, а на оцеляването в трудни ситуации.
В Испания за първи път бяха осъдени двама ученици, заради това че тормозели своя съученичка в клас, в двора и извън сградата на училището.
14-годишното момиче било обект на систематичната агресия на двамата младежи. Обижда ли я, отправяли й сексуални заплахи, истински кошмар.
Така се стигнало до подаването на жалба от родителите на засегнатото момиче. Присъдата е, че агресорите не могат да се приближават на по-малко от 300 метра разстояние, както и да започнат посещаването на уроци по сексуалните въпроси.
Мерките са такива, за да може момичето да бъде защитено както вътре, така и извън колежа.
Законът за насилието, в частност училищното, е много строг в Испания.
В същото време положението в испанските училища е обезпокоително - липса на уважение, лошо поведение и обучение, лоша дисциплина.
Това всъщност са и
обясненията на училищното насилие
Според проучване, осъществено в Аликанте, 45% от учениците са жертва на словесна агресия, 17%- на физическа. Същото изследване показва, че 25% от учениците са социално изключени, 15% са жертва на словесна и физическа агресия, 2,7% са били заплашвани с оръжия.
Цифрите са много близки до тези на национално ниво.
Степента на насилието в българските училища, е много висока. В медиите се говори само за най-тежките случаи, но примерите на насилие са хиляди.
Няма ученик, който да не е участвал или да не е бил свидетел на физическо и психическо насилие, смята Александър, който е на 12 години.
Той е убеден, че насилието се шири повече сред по-малките, отколкото сред големите ученици.
Смята се за нормално споровете между ученици да се разрешават с удари. Насилието е и словесно - под формата на заплахи и обиди.
В резултат на агресия преди пет години пред училище Павлина е пострадала и ще остане инвалид, защото след преживения стрес дясната страна на тялото й е парализирана.
Съучениците, които са упражнили агресия срещу момичето, не са осъдени, защото все още не са пълнолетни.
Сред причините за насилието ученици, родители и учители посочват недобрата семейна среда, липсата на дисциплина, материалните различия между децата и недоброто им семейно възпитание.
Самият просветен министър призна пред медиите, че не може една подсистема на обществото като училището
да бъде по-здрава от самото общество
Стряскащите случки в училище постави темата за насилието в училище във фокуса на обществения интерес. Въпросът е обаче какво може да се направи, за да се противодейства.
От Светия Синод и Главното мюфтийство поискаха връщане на часовете по религия.
През март тинейджърското списание "Браво" стана инициатор на кампанията "Не затваряй очи!", подкрепена от всички популярни български изпълнители.
Идеята на кампанията е до края на годината известните на тинейджърите лица да се опитат да им повлияят като се срещнат и разговорят с колкото се може повече ученици.
Успоредно с кампанията стартира горещ телефон 95 85 000. На линията за помощ и подкрепа на деца и юноши работят специалисти, които са в състояние да помогнат за разрешаване на проблемите.
Обикновено при акт на насилие - независимо дали е жертва, или свидетел, човек е състояние на шок, обяснява един от психолозите.
Първото, което трябва да направи, е да говори с някого за случилото се - родител, учител, педагогически съветник. Ако няма такъв човек, може да се обади на хората от горещата телефонна линия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!