Музикалната индустрия беше разтърсена от доклад, който показа, че продажбите на CD-та през тримесечието ще се понижат с цели 20% в сравнение със същия период на миналата година.
Това е поредната от многото негативни вести за музикалната индустрия в последните няколко години. Кой обаче е виновен за това?
Според "Уолстрийт джърнъл", който оповести новината, основна роля за този спад играе запустяването на музикалните магазини - само в САЩ през 2006 г. врати са затворили 800!
Естествено, за това си има и причина - просто не са продавали достатъчно музика, за да реализират печалба. За сметка на това пък легалният даунлоуд продължава да бележи прогрес.
Досега обаче анализаторите и пресата обсъждаха само как законното сваляне на музика се е провалило в очакванията да запълни празнината от липсата на приходи поради спада в традиционните CD продажби. Дали обаче наистина легалният даунлоуд е причина?
За последното тримесечие прогнозите сочат, че са били продадени около 81,5 млн. CD-та с музика. И докато това число е с 20% по-малко в сравнение със същия период на миналата година, за продажбите на дигитални сингли от е-магазини като iTunes на "Епъл" се прогнозира 54% ръст.
Това означава, че ще бъдат продадени около 175 млн. парчета или, с други думи, броят на свалените песни сериозно превишава продадените музикални дискове.
Колко от тези покупки са отделни хитове, "сингли", а не продажби на дигитални албуми онлайн или абонаментни сваляния? Миналата година индустрията регистрира приходи около 2 млрд. долара приходи от музикални продажби онлайн, като според доклада на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI) около 800 млн. долара от тях са от сингли.
Като се вземат тези данни за отправна точка, излиза, че синглите съставляват поне 40% от е-продажбите на музика. Това дава основание да се очаква, че за последното тримесечие по електронен път ще бъдат продадени около 70 млн. песни.
Въпросът е: колко често потребителят избира да купи една или две песни от даден албум вместо да се сдобие с целия албум? Един музикален фен е готов да закупи цял албум, ако знае, че той е "хитов", но ако харесва само няколко от песните в албума, е нормално да си купи само тях.
Като се имайки предвид, че ще бъдат продадени 70 млн. дигитални сингъла, може да се заключи, че съотношението между закупуването на песен или цял музикален диск от един потребител е приблизително 1:1,22, т.е. почти поравно.
Докато обаче преди години повечето потребители биха дали и последните си пари за един албум, за да чуят хита на Елвис "Love Me Tender", сега същата тази песен може да се купи само за няколко долара. С други думи, бизнесът се променя.
Законното сваляне е във възход, продажбите на дискове рязко намаляват, а и явно потребителите имат огромно желание да купуват дигитални сингли. И дори да не взимат само по една или две песни от албум, тази разсъдливост може да бъде опустошителна за продажбите на CD-тата.
Замесени, естествено, са и други фактори. Конкуренцията с останалите форми на забавление - интернет например, също подяжда от дела на музиката и телевизията.
Без съмнение индустрията ще хвърли голяма част от вината за спада на продажбите в P2P мрежите за споделяне на файлове. Проучвания обаче показват, че музикалното пиратство не е единствената сериозна причина за тези явления в индустрията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!