Вим Вендерс - режисьорът емблема на световното независимото кино, ще бъде гост на 11-ия международен София филм фест през март.
По традиция фестивалът кани големи личности на киното. В София са гостували Алън Паркър, Андрей Кончаловски, Фолкер Шльондорф, Емир Кустурица, Кшищоф Зануси, Питър Грийнауей, Аньес Варда, Отар Йоселиани, Джери Шацбърг.
В програмата ще бъде включена ретроспектива на Вендерс с 20 заглавия. Издателство "Колибри" подготвя в своята поредица "Амаркорд" книгата на Вендерс "А Sense of Place" (с работно заглавие "Усещане за място"). Подготвя се изложба с фотографии на Вим и съпругата му Доната.
Вим Вендерс ще получи Наградата на София на Столичната община за цялостен принос в световното киноизкуство. Посещението на великия режисьор се организира в партньорство с Гьоте Институт.
Режисьорът, създал собствен кинематографичен стил, твърди че най-хубавото в правенето на филми е усещането да ползваш универсален език разбираем от всички хора. Самият той се определя като работохолик, който пътешества и непрекъснато търси и открива нови места, герои и сюжети, които намират точното си място на екрана.
Вендерс намира и изследва снимачните си територии по същия начин, по който се взира в човешките истории, в душата и рухналите мечти. Едва ли има друг режисьор, който толкова внимателно се взира в "невидимите" за окото неща, и толкова истински ги улавя.
Вим Вендерс е творец с огромна филмография, сценарист, продуцент, изявява се и като актьор. Той е сред основателите на Европейската филмова академия, на която в момента е президент. Вендерс е активен автор на есета за киното, а зад гърба си има издадени книги, съпътстващи неговите ключови филми.
Отдаден на музиката, режисьорът на "Буена Виста Сошъл Клъб" (представен за първи път в България отново в програмата на СФФ) измайсторява и два клипа на U2 . С Боно го свързва и награденият със "Сребърна мечка" "Хотел за един милион долара" - създаден по идея на фронтмена на U2 и с музика, композирана от него.
Син на хирург, Вим Вендерс е роден на 14 август1945 в Дюселдорф. Любимите му занимания като млад били рок музиката, комиксите и разбира се киното. След гимназията първо записва медицина, а след това философия.
През 1965 г. напуска университета и решава да стане художник. Премества се в Париж през октомври 1966, но се проваля на приемния изпит и започва работа като гравьор в Монпарнас. По същото време започва редовно да посещава Френската филмотека, където гледа повече от хиляда филма и се пристрастява към киното. Завръща се в Германия през 1967 и посещава новооткритото Висше училище за кино и телевизия в Мюнхен.
Докато учи, работи като критик. Пише за ежедневника "Зюддойче цайтунг" и за списания, вкючително за "Шпигел". По същото време прави няколко късометражни филма. През бурното лято на 1968 г. е арестуван на протестна демонстрация и получава шест месеца и половина условна присъда за оказване на съпротива.
Вендерс дебютира в игралното кино през 1972 г. със "Страхът на вратаря от дузпата", заснет по едноименната книга на Петер Хандке - един от най-популярните немски драматурзи и сценаристи. През 1971 г., заедно с 14 немски режисьори, Вендерс създава продуцентското и дистрибуторско сдружение "Filmverlag der Autoren". Тази компания става ядро новото немско кино и продуцира първите филми на Вим Вендерс, сред които са - "Алената буква" и "Алис в градовете".
През 1977 Вендерс завършва "Американският приятел" (прожектиран в България като "Правило без изключение") - филм, получил международно признание и забелязан от Франсис Форд Копола. През 1978 по покана на Копола Вим Вендерс заминава за САЩ, за да заснеме "Хамет".
В кратките прекъсвания между снимките, режисьорът успява да създаде "Филмът на Ник - Светлина над водата" (заедно със своя приятел, режисьорът Никълас Рей) и "Състоянието на нещата", филм, който му донася "Златен Лъв" от фестивала във Венеция през 1982 - първата от множество престижни международни награди.
През същата година Вендерс работи по сценарий със Сам Шепард и така през 1983 г. е създаден филмът "Париж, щата Тексас", който прави световна сензация, печели "Златна палма" на фестивала в Кан, а Вим Вендерс се превръща в един от култовите режисьори на 80-те.
Следва един от най-забележителните филми в историята на киното - "Криле на желанието", донесъл наградата за на най-добър режисьор в Кан през 1987. Сценарият отново е дело на познатия тандем Вендерс - Хандке.
Филмът е отличен с още много световни награди и става повод за издаването на първата книга с фотографии на Вим Вендерс - "Written in the West". Този сборник с фотографии е последван от много други книги - сборници с есета и размисли за киноизкуството, даващи възможност на режисьора да коментира и анализира собствения си стил и съвременната култура.
В България издателство "Колибри" публикува книгата на Вендерс "Логиката на образите".
Следващи заглавия на Вендерс са фантастичният "До края на света", "Токио Га" - за любимия му японски режисьор Ясуджиро Одзу, документален филм за японския моден дизайнер Ямамото - "Записки за градове и дрехи".
През 1993 създава продължение на "Криле на желанието" - "Толкова далеч, толкова близо" ('Faraway, So Close'), а през 1995 - "Отвъд облаците", филм, който заснема съвместно с Микеланджело Антониони.
Следват "Краят на насилието ", отличеният с много награди документален "Буена Виста Сошъл Клуб" и награденият през 2000 в Берлин със "Сребърна мечка" "Хотел за един милион долара".
Вендерс вдъхновява и участва в проекта "С десет минути по-стар" ('Ten Minutes Older') съвместно с режисьорите Джим Джармуш, Спайк Лий, Чен Кейдж, Вернер Херцог, Аки Каурисмаки и Виктор Ерис.
Със "Земя на изобилието", който ще се разпространи в българските кина след фестивала, Вендерс завършва своята Ел Ей трилогия, част от която са още "Краят на насилието" и "Хотел за един милион долара". Филмът се занимава с бедността и параноята в Америка след 11.09.2001.
"Не ме търси" събира отново Вим Вендерс и Сам Шепърд. 20 г. след култовия "Париж, щата Тексас" златният тандем Вендерс?Шепърд напомня отново печелившата си формула - силна драматургия, талантлива режисура и безкомпромисна актьорска игра. Сам Шепърд отново е сценарист, но влиза и в главната роля в партньорство със съпругата си Джесика Ланг.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!