С офийският "Хилтън" вече окончателно е без звезди след като загуби делото срещу Държавната агенция по туризъм за отказа й да категоризира обекта с мотива, че не отговаря на минималните изискания за луксозния клас.
Преди дни петчленен състав на Върховния административен съд, който е и последната инстанция за решаването на такива спорове в България, отхвърли жалбата на собственика на хотела "Компания за луксозни имоти".
Съдът отне звездите въпреки факта, че от няколко месеца е в сила променена наредба за категоризиране на туристическите обекти, която беше коригирана в услуга най-вече на луксозните обекти.
През цялото време, докато се чакаше решението на съда, хотелът продължи да работи като петзвезден. Мениджърът на "Хилтън" Жак Брюн отказа да коментира казуса. Той пази мълчание по случая, откакто агенцията по туризъм реши, че ръководеният от него хотел не заслужава пет звезди.
"Решението на съда е правилно дотолкова, доколкото се базира на старата наредба, коментира председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова. По думите й обаче хотелът може
да кандидатства наново за категоризация
която ще се проведе по вече облекчената наредба. Според представителите на агенцията хотелът би трябвало вече да отговаря на всички минимални изисквания за луксозната категория.
"От извършената проверка на работната експертна група са установени редица несъответствия, потвърдени и от заключението на назначеното по делото вещо лице", се казва в първото решение по делото от началото на тази година.
В решението на петчленния състав от края на юли тази година пък се казва, че макар някои несъответствия да са отстранени, все още хотелът не отговарял на всички изисквания за пет звезди.
Решението на съда се базира на проверката на вещото лице, направена в края на миналата година. След това хотелът не е инспектиран пак, казаха представители на обекта.
"Хилтън" е смешно хотелче,
което не може да се мери с хотели от ранга на парк-хотел "Москва", коментира пък Огнян Стефанов, който е вещо лице по делото и е изготвил експертизата.
Председател на колегията на ВАС, взела окончателното решение за хотела, е Андрей Икономов, който напоследък се прочу с решението си за отнемане на статута на природен парк "Странджа".
През лятото на миналата година комисия от агенцията по туризъм реши, че хотел "Хилтън" не отговаря на минималните изисквания за пет звезди заради няколко пропуска - според тогава действащата наредба хотелът трябваше да има входна козирка с височина 4.5 метра, три самостоятелни заведения, басейн, самостоятелен вход за спортно-занимателния блок и оборудван санитарен възел в камериерските помещения.
Отказът на агенцията създаде напрежение сред туристическия бранш, който реагира остро на информацията за отнетите звезди.
Казусът можеше да засегне и други представители на международните вериги като "Кемпински" и "Шератон", които обаче в момента ремонтират хотелите си и чак след това ще се явят на категоризация.
Звездите на "Хилтън" пришпориха агенцията по туризъм да промени наредбата за категоризация, така че да облекчи изискванията към луксозните хотели.
Така в променената наредба вече фигурира нова категория бизнес хотели, които може да са само четири или пет звезди. От наредбата отпадна точната височина на козирката, задължителните басейни(единствено бизнес хотелите на морето трябва да имат външен басейн) и самостоятелния вход на спортния център. За помещенията на камериерките се казва, че просто трябва да има такива. Задължителните заведения също бяха намалени до ресторант и лоби бар. Според експерти в бранша след промените при следваща категоризация
"Хилтън" не би трябвало да има проблем със звездите си.
При всеки подобен казус винаги се припомня предложението на някои хотелиери звездите да се раздават от бранша, а агенцията да има само контролна функция.
Не е нормално институцията да оценява хотелите и след това сама да проверява себе си, коментира наскоро управителят на столичния хотел "Хемус" Валери Стоянов. По думите му категоризацията често се прави от некомпетентни служители, които не разбират от хотелиерския бизнес.
Тяхната работа се свежда до това да мерят стените с ролетки, допълни той. Представители на туристическия бизнес в лицето на хотелиерския мениджмънт клуб дори излязоха с предложението да се въведе доброволната категоризация.
В момента за тази дейност отговаря агенцията по туризъм, която излъчва комисия за проверка. Ако хотелът отговаря на минималните изисквания за категорията, той получава съответния брой звезди.
В зависимост от резултатите от проверката агенцията може да даде по-малко звезди или да откаже такива, като направи предписания за покриване на критериите.
Софийският хотел "Хилтън" беше открит през март 2001 г. и с това международната верига стъпи на българския пазар. В света всички хотели на "Хилтън" заемат луксозния клас. В изграждането на българския "Хилтън" бяха инвестирани над 40 млн. долара.
Той има 246 стаи и апартаменти, оборудвани с най-съвременни удобства. Хотелът включва още конферентни зали, бизнес център, ресторант, бар, спортен център и др. Обектът се управлява от "Хилтън интернешънъл" съгласно сключения договор за 20-годишен мениджмънт.
В момента хотелът е собственост на "Компания за луксозни хотели", която пък е част от ирландската "Куин груп". Това стана, след като останалите акционери - Столичната община, "Главболгарстрой" и "Сибекс" и "Хилтън интернешънъл", продадоха поетапно дела си в хотела.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!