В ек и половина след първата им поява в централните части на големите градове трамваите отново се завръщат. За 2008-a е предвидено пускането на първата трансгранична трамвайна линия, която ще свързва германския гред Франкфурт на Одер и полския Слубице.
Стотици души минават ежедневно по моста над р. Одер, който свързва двата града. Повечето жители от двете страни на реката споделят, че са доволни от изграждането на трамвайна линия.
Със сигурност обаче не са доволни таксиметровите шофьори, които дебнат клиенти откъм полската страна на моста. Става дума за германски клиенти, които идват да пазаруват в Слубице, защото там е по-евтино.
По настояване на таксиджиите кметът на полското градче е дал уверение, че
трамваят няма да спира на разположения до гарата пазар
В действителност става дума за възстановяване на трамвайната линия, защото до 1945 г., когато десният бряг на Одер е бил немска територия, влакът е свързвал двете части на града.
През 1853 г. в 8-ми парижки район се е движил трамвай. През 2005-а два булеварда бяха подготвени да посрещнат нови трамвайни линии. Новото трасе има обща дължина 7 км и е от полза на 160 хил. жители.
За да бъде положително приет проектът за трамвай градските власти положиха сериозни усилия. Жил Дасробер отговаряше за комуникацията в рамките на мащабния проект.
Създаден бе уебсайт, раздадени са информационни брошури в 400 хил. екземпляра.
"Когато дадена улица се затвори заради строителните работи или има някакъв друг проблем, сме в състояние до два часа да раздадем информационни материали с разяснение на протичащите работи", споделя опита си Жил.
Положените усилия и средства за популяризирането на проекта обаче остават неразбрани от много хора, за които шумът и прахта са непоносими.
Според тях трамваят е ужасен
"Тази сутрин 6,30 ч. разтоварваха пред дома ми, аз живея на булеварда. Започнаха да разтоварват в 6,30 и до 8 ч. ми беше невъзможно да заспя. Всеки ден е така.
Един път са тук, от тази страна на булеварда, на другия ден е от другата страна. На следващия ден ги няма, не знаем какво следва. А това продължава вече две години", казва една жена.
Освен живеещите наоколо, от строителството се оплакват и търговците, които постоянно губят клиенти заради мръсотията и невъзможността да стигнат до магазините.
София може да се похвали с дълга традиция. В края на XIX в. софиянци наричали трамваи конските омнибуси с постоянно действащи линии от Гурковския площад (сега "Св. Неделя") до Централна гара, Горна баня и Княжево.
Електрическите трамваи тръгват по софийските улици след като през 1898 г. Общината отдава концесия за електрифициране на София и построяване на трамвайните линии.
Концесията е отдадена на френското дружество "Марсилия" и на белгийското "Електрически трамваи".
Движението на трамваите е тържествено открито на 1 януари 1901 г.
Тогава бройката на трамваите е 25 и те се движат по шест маршрута с обща дължина на линиите 23 километра.
Трамвите от онова време са с малки с открити платформи и оградени с метални решетки. После ги заместват мотрисите "Сименс", разделени на две класи.
Едва през 1931 г. под ръководството на инж. Кардалев се произвеждат първите български трамвайни ремаркета, а 20 години по-късно техническата работилница в "Красно село" се обосовява в трамваен завод.
Там са построени трамваите "Република", "Комсомолец", "Космонавт", трамвай "София", дори трамвай "България 1300" по повод 1300-годишнината от създаването на българската държава.
С увеличаване и усъвършенстване на трамвайния парк се разраства и трамвайната мрежа. В момента трамвайните линии се движат български, чешки, немски мотриси, вкл. и втора употреба.
Общият брой на софийските трамваи е 190
На Завода за трамваи бяха отпуснати 250 хил. лева за доставка на 25 броя електромеханични платформи за достъп на инвалидни колички до модернизираните трамваи от серията 900.
След монтажа на трамваите някои от платформите са се оказали с дефекти и опасност при експлоатация.
Но организаторите на "мероприятието" все още не са положили усилия за преустройство на спирките за достъп на хората с увреждания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!