И нфлацията в България ще бъде 9,5% през 2008 г., а в реално отношение растежът на брутния вътрешен продукт (БВП) ще спадне до 5,8 спрямо 6,2% за 2007 г., прогнозира британската компания за бизнес информация Бизнес монитор интернешънъл - Би Ем Ай (Business Monitor International - BMI).
Активността на инфраструктурния сектор в България е останала силна през второто тримесечие на 2008 г., въпреки затрудненията, се казва в доклад за инфраструктурата на на британската компания, цитиран от австрийския информационен сайт pr-inside.com.
Частните инвеститори продължават да проявяват интерес към приватизацията на активи на предприятия за комунални услуги и транспортни компании, докато европейските институции за финансиране и развитие все още подпомагат държавата чрез кредити и програми за развитие на инфраструктурата, се посочва в доклада и се прогнозира, че реалният растеж на строителната промишленост през 2008 г. ще бъде 16,6%.
Въпреки че според някои прогнози стойността на строителния сектор ще остане доста ниска, около 5,57 млрд. д. годишно между 2008 и 2012 г., този бранш е допринесъл с над 5% за общия обем на националното производство през 2007 г. - показател, който постепенно понижава стойността си.
Спрямо останалите държави от Източна Европа България има малко резултати при административните и правните реформи - ситуация, която започна да се подобрява след присъединяването на страната към ЕС.
Много анализатори са на мнение, че тромавата бюрократична система и бавното обработване на документацията са сериозна пречка за инфраструктурния сектор.
Освен това много проекти от сектора отчитат повишение на разходите заради ускоряването на инфлацията и допълнителни проекти, непредвидени в първоначалните планове. В резултат на това те се оказват ненадеждни, се подчертава в доклада.
Като примери се сочат АЕЦ "Белене" и околовръстният път на София. Инфлацията е ключов фактор, отговорен за отлагането и преразхода при много проекти. Друг обезпокоителен фактор в момента е ефектът от затегнатите условия за кредитиране на световните пазари, който оказва въздействие върху операциите по финансиране на проектите.
Според доклада пазарът на храни и напитки в България през третото тримесечие на 2008 г. заема скромното 8-мо място сред 14-те страни от Централна и Източна Европа.
България спечели много от влизането си в Европейския съюз, свързано с финансова помощ и тясна икономическа интеграция, което стимулира производството на храни, напитки и селскостопански стоки. Потреблението на храни и продажбите на алкохол и тютюневи изделия през последните години са се увеличили въпреки постепенното намаляване на населението.
Тази тенденция показва благоприятните възможности за производителите на храни и напитки на фона на увеличаването на интереса на потребителите към нови хранителни тенденции и готовността им да плащат повече за първокачествени продукти за сметка на по-евтините стоки за широко потребление, се отбелязва в доклада.
В друг доклад на Би Ем Ай, в който се разглежда пазарът на автомобили в България през същия период, пише, че опитите на страната да се превърне в производител на автомобили срещат значителни препятствия.
Новосъздадената компания "Литекс мотърс" (Litex Motors) планира да сглобява китайска марка автомобили, но се сблъсква с по-строгите правила за безопасност на ЕС.
Компанията възнамерява да сглобява в Ловеч коли от вносни изцяло разглобяеми комплекти по лиценз на китайската компания Брилиънс (Brilliance) и да ги пласира на пазарите в България, Румъния и Гърция.
Няма информация за капацитета или датата на започване на производството. Но според Би Ем Ай България, която разполага с квалифицирана и евтина ръботна ръка и добро географско положение, е идеалното място за изпълнение на тези планове.
Повечето компании вносители на автомобили предвиждат растеж на годишните продажби на нови автомобили с 17 до 23% през следващите пет години. Най-оптимистичните прогнози са на компанията "Тойота балкънс" (Toyota Balkans), която предвижда годишен растеж на продажбите от 30 до 45% до 110 хил. продадени автомобила до 2010 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!