Ф абрицио Бора бе сред най-показваните от камерите хора в падока на "Хунгароринг" през миналия сезон. Физиотерапевтът на Фернандо Алонсо бе натоварен с нелеката задача да умирява испанеца след невижданата квалификация в Будапеща, когато се разгоря истинският конфликт с тогавашния му съотборник Люис Хамилтън.
В този случай Бора бе изключително важен фактор за нормализиране на обстановката и душевното състояние на Алонсо. Естествено, това далеч не е единствената му функция, но това бе един от редките случаи, в които човек на тази позиция стана център на внимание.
Камерите показват от време на време и Марк Арнал, физиотерапевтът на Кими Райкнон и това е всичко около тези хора.
А те отговарят за физическата кондиция на звездите и точно за този фактор в подготовката на пилотите потърсихме експертното мнение на български специалист по физическа подготовка от фитнес и спининг клуб "Спарта", за да ни обясни по-точно връзката между тренировъчната програма, перфектната форма на пилотите и придобитото впоследствие качество да издържат без проблем близо двучасовите надпревари от календара.
Освен това ни разясниха и някои нови методи за тренировка при професионалните спортисти, чието приложение е изключително подходящо в ежедневието на обикновените хора.
"Формула 1" може да се посочи като първоизточник на тенденцията за придобиване на все по-голяма издръжливост. В последните години световният шампионат се характеризира с популяризирането на всякакви режими за физически упражнения, за умствен комфорт, за още по-точна реакция и усилване бързината на рефлексите и не на последно място - за концентрация.
При това положение неизменна част от спорта станаха всякакви експерти, отговарящи за кондицията на състезателите. Екипите започнаха да назначават доктори, които пътуват с тях и са непрестанно на разположение на пилотите, а понякога и на служителите в отбора.
Това правило е валидно не само за състезанията, но дори и по-време на тестовете. Целта е пилотите не само да покажат таланта си за управление на болидите, но и да придобият издръжливост, както и част от качествата на професионалните атлети.
В този случай наред със спортовете, които повечето състезатели във "Формула 1" практикуват на открито - джогинг, маунтин байк, тенис, каяк (изключително полезен за сърдечносъдовата система) - голяма част от времето си те прекарват и във фитнес залите, където има уреди за развиването на всички мускулни групи.
Причината е, че трябва да са максимално подготвени, за да устоят на натоварванията по-време на състезание.
Страничните G-сили например могат да оказват натиск от порядъка на 4,5 g, което означава стоварване на около 25 кг върху врата.
Другата важна подробност е сърдечният ритъм. При стартиране той може да се учести до 170-190 удара в минута, а по-време на надпревара варира между 160 и 200 удара. За сравнение пулсът на обикновен млад човек нормално е 60 удара в минута.
Този факт налага сериозни тренировки, за да може без проблем да се участва в тестове и състезания.
Днешният динамичен живот обаче наложи с физически упражнения да се занимават не само професионалните спортисти, но и обикновените хора. Точно поради тази причина някои от отборите във "Формула 1" в базите си вече имат богато оборудвани фитнес зали, предназначени специално за служителите им.
Така те едновременно тренират, релаксират и получават съвети от специалисти. Един от най-модерните начини за физически натоварвания в момента както за пилотите, така и за многобройните служители на тимовете е т. нар. "кръгова тренировка".
Тъй като това е сравнително нов метод, който тепърва навлиза в България, екипът на "Club F1" се обърна към професионалния инструктор Димчо Христов.
Ефектът при кръговата тренировка, е че през цялото време пулсът се държи на високо ниво - разяснява специалистът. - Тук е и разликата между кръговата и силовата тренировка. При последната пулсът се вдига рязко, после има почивка. Така се балансира и слиза. А при кръговата тренировка в продължение на 5 до 7 минути пулсът се поддържа постоянно над 120 удара в минута.
Оказа се, че така всеки желаещ, независимо дали е професионален спортист или просто тренира за тонус, може да изгори мазнините или да увеличи мускулната си маса два пъти по-бързо в сравнение с всички познати ни досега тренировъчни програми.
Кръговата тренировка е подходяща както за напреднали, така и за начинаещи, защото всеки сам регулира тежестта, с която да се натоварва посредством бутони.
Тя включва 11 уреда, разположени в кръг, спомагащи за оформянето на различните мускулни групи. В рамките на 30-40 минути се правят от 3 до 5 кръга, по време на които се минава през всички уреди. Престоят на един уред е с различна продължителност - 15, 20 или 30 секунди в зависимост от това дали желанието е да се постигне силова издръжливост или издръжливост.
Тренировката започва със загряване, между кръговете се отпочива със стречинг и се приключва с техники за разпускане. Подходящо е силовите уреди да се комбинират с различни по характер и интензивност упражнения като лицеви опори или коремни преси.
В резултат на ускорената сърдечносъдова дейност нивата на мазнините в тялото намаляват. Заниманията се водят от професионален инструктор.
Пилотите тренират основно за издръжливост, но също така и за еластичност на мускулите, разяснява Димчо Христов.
Освен това те се нуждаят от пъргавина, ловкост и бързи реакции. Всичко това го позволява кръговата тренировка благодарение на специфичната конструкция на уредите. При тях самото натоварване е по-различно, отколкото при останалите съоръжения във фитнес залата.
Що се отнася до обикновените хора, кръговата тренировка е подходяща както за подобряване на общото им физическо състояние, така и за увеличаване концентрацията им по време на шофиране.
Допълнителен плюс е свалянето на излишните килограми.
За непрофесионалисти е препоръчително да тренират по този метод 3-4 пъти в седмицата, а пилотите от Формула 1 го правят много по-често.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!