П апа Бенедикт ХVІ е на четиридневно посещение в Полша, родината на неговия предшественик Йоан Павел II, който бе изключително популярен сред младите поляци - до такава степен, че дори се говори за "поколение Йоан-Павел II".
Това са хората, родени когато Карол Войтила става папа.
94% от младите все още виждат в него морален авторитет. Затова и задачата за Бенедикт ХVІ е много трудна. Въпросът е ще бъде ли той на висотата на предшественика си и ще влезе ли в сърцата на това поколение.
Според един от студентите четвърта година в специалност "Международни отношения" възрастта не е важна. "Поколението Йоан-Павел II" всъщност обединява всички, които са запленени от личността му.
Ректорът на академичния център край Сантана свещеник Нихау Бартолд е щастлив, защото броят на хората, които идват при тях, се е увеличил двойно.
"Младите искат да се ангажират в благотворителна асоциация, да се присъединят към група за молитви или за разсъждения над Библията, някои просто искат да сложат ред в живота си.
Никога не съм виждал такъв наплив. Това напълно надминава очакванията", споделя той.
В Полша съществува и радио "Мария".
Отношението на младите към църквата може да има и друго лице.
Пример за това е Сърбия. Там движения на млади националисти и реакционери се развиват на гърба на църквата. Най-много от тях има в университета в Белград.
Те напълно отричат Запада като развъдник на най-голямо зло, към което причисляват хомосексуалността и Международния трибунал в Хага например.
Православната църква в Сърбия непрекъснато прави опити да приближи до себе си младите. Проблемът е, че най-активни в тази мисия са консервативните и националистически течения в клира.
По време на последния конгрес на Организацията на православната младеж на Сърбия митрополитът на Враня осъди неморалността на Запада и подривния и сатаничен ефект, който оказва Хари Потър.
Интересен факт обаче е, че същия този представител на църквата бе признат за виновен за педофилия, а после оправдан при съмнителни обстоятелства от съда в Ниш.
Тези примери все пак са изключение. След падането на комунизма в Сърбия се наблюдава завръщане към религията.
Според едно изследване в началото на 2000 г. младите българи не възприемат като основни житейски ценности религията и политиката.
България се отличава с по-ниска религиозност от страните в Централна Европа.
Факт обаче е повишеният интерес към светите места като Рилския и Бачковския манастир, където има силна връзка между традиция и култура.
Отпадането на наложените насила забрани върна религиозните практики като свободно ходене на църква, кръщенета и венчавки, които са свързани с исконните християнски ценности и семейната традиция.
Младите хора търсят все повече духовен опит. И в същото време са притиснати между православната традиция и езическите практики, наричани от някои "бабешкото богословие".
Младите двойки кръщават децата си, но им връзват и червен конец против уроки. Сливането на вярата и суеверията е църковен проблем у нас.
Според свещениците масовата тенденцията младите хора да се венчават в църква не е заради религиозни убеждения, а защото църковният брак е по-тържествен в сравнение с гражданската церемония.
В същото време съвременен отговор на общуване с православната традиция е интернет радиото "Сион", чийто млад екип със своята програма привлича широка аудитория.
Има и сполучливи опити с преподаване на религия в детските градини. Децата, които са учили религия в детската градина, искат да продължат и в първи клас, показва експериментът в столичната община "Искър".
Там директорите на училищата имат подкрепата на районната община и лесно поемат отговорност за въвеждане на предмета в училищната програма.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!