В секи град носи в себе си следите от повече или по-малко забележимо минало.
Древният гръцки комплекс Олимпия бе силно засегнат от опустошителните пожари през изминалото лято, но в същото време именно това бедствие или по-скоро възстановителните работи ще позволят да се придаде на Олимпия по-автентичен вид.
Кадрите с пламъците, които унищожават хълм Хронос около древна Олимпия бяха излъчени от телевизиите из цял свят.
Скоро след това в Гърция започнаха да пристигат дарения за възстановяването на Олимпия, един от най-посещаваните туристически обекти в Гърция.
Още на 4 септември - малко повече от седмица след пожара, кметството на Мюнхен пое ангажимента да се заеме със залесяването на района и предложи спешна помощ от 100 хил. евро.
В края на октомври президентът на европейския клон на "Кока Кола", спонсор на олимпийските игри от 1928 г., връчи чек от 2 млн. евро на гръцкия олимпийски комитет.
Гръцкият министър на културата и цивилизацията реши да се базира на древни текстове за залесяването на мястото.
Целта е той заприлича на това, което е представлявал в Античността
Писанията на философа и ботаника от ІV век пр. Хр. Теофраст ще бъдат използвани за определяне на видовете дървета, които ще бъдат засадени около Олимпия.
Гръцките власти удвояват усилията си възстановяването на този исторически обект, чиито древни останки са били пощадени от пожара. Времето тече бързо и на 25 март 2008 г. огънят за Олимпийските игри в Пекин ще бъде запален именно насред античния стадион на Олимпия.
В Полша Йоана Райковска е една от най-популярните, но и най-противоречиви личности от изкуството.
Творбите й, които се вписват в градската среда на Варшава, се опитват да направят връзка с травмиращата и често отхвърляна история на града.
От една година насам във Варшава се издига декоративна палма, която е дело на Райковска. Днес жителите на полската столица вече са свикнали с необичайното дърво, но не винаги е било така.
В началото поставянето на палмата предизвика противоречиви мнения и дори яростта на живеещите в района.
Йоана Райковска обаче е искала да напомни за произхода на името на улицата, където се издига дървото - авеню "Йерусалим". Името е дадено през ХVІІІ век, тъй като улицата водела към еврейски квартал.
Днес обаче името не предизвиква вече учудване.
Няколко улици по-далеч се намира по-скорошна инсталация на Райковска, която бе посрещната много по-единодушно от хората в квартала:
изкуствено езеро с машини за пречистване на въздуха наоколо
Езерцето също се намира на площад, който е свързан с болезненото минало на града. На това място до 1939 г. се е намирал живописният център на еврейския квартал, през това място е минавала и стената на гетото по време на Втората световна война.
Идеята на Райковска е била да превърне всичко отрицателно в положително и да съсредоточи цялата енергия на това място в една единствена точка.
Въпросът, който тя си е задала е бил какво липсва на това място в полската столица и отговорът бил - въздух.
Преди седем години в навечерието на 2000 г. и началото на новото хилядолетие
българската столица се сдоби с нов символ - статуята София
Когато бе поставяна, столичният кмет по онова време Стефан Софиянски пожела монументът да стане за града това, което е Айфеловата кула за Париж.
Новият символ на града с височина 8 метра изобразява млада жена, която държи в едната си ръка лавров венец, а на другата й ръка е кацнала сова.
Това, което остава невидимо за минаващите столичани и гости на града, са монетите в дланта на ръката със совата. На тях е изписано: "Боже мили, запази България и София."
Идеята за статуята спохожда нейния автор - склуптора Георги Чапкънов, в опит да създаде нещо забележително и запомнящо се за отбелязване на хилядолетието.
Идеята се развива в създаване на символ на града, а какво по-добро от това статуя, носеща името София. Символът идва от значението на гръцката сума "софия" - мъдрост.
Интересно е, че първоначално Общинският съвет определя за място на статуята да бъде
пилона без звезда на бившия Партиен дом
После мястото е сменено.
Оказва се, че е най-удачно статуята да бъде монтирана на мястото на бившия паметник на Ленин до "Булбанк". Така днес тя се извисява на 16 -метровия пилон и се вижда отдалеч.
Чужденците, които се разхождат в центъра и непрекъснато я снимат, дори не подозират какви спорове предизвика бронзовата жена.
Богослови, историци, архитекти сформираха инициативен комитет срещу поставянето на новия символ на града. Тези хора бяха решили, че статуята на Чапкънов, наречена в началото "Св. София" нарушава християнската традиция в тълкуване на образа на св. София Премъдрост Божия.
Трън в очите им бяха "крепостната" корона на главата на София, която е атрибут на древногръцката богиня Тюхе, совата - атрибут на богинята Атина и лавровия венец, атрибут на богинята Нике.
Но скулпторът Георги Чапкънов никога не е получавал поръчка да извае християнската мъченица София, а символ на хилядолетната история на града.
Според екипа от архитекти и инженери, работили по монумента, от нея не може да се отрони нито едно парче. Статуята е правена по уникална технология на принципа на сухия монтаж и няма опасност да я сполети злощастната съдба на монумента пред НДК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!