Ш естнайсет години вече в обединена Европа съществува номерът за спешни повиквания 112. Номерът е единен за всички страни, но се оказва, че той не работи ефективно, а още по-малко пък по един и същи начин в отделните държави.
Нещата явно са стигнали до критичната точка и преди години бе създадена асоциация, с участието на евродепутати, която се бори да се преразгледа идеята и целта на този общ номер, както и всяка една страна да се погрижи спешните служби към него да заработят ефективно.
Според данните на Европейската комисия спешният номер е позволил да бъде спасен живота на над 5000 души. Между 15 и 30% от обжаданията на номер 112 не получават подходящ отговор.
Дори и в толкова европейски град като Брюксел не винаги се оказва лесно да бъдеш разбран. Оливие-Пол Морандини от асоциацията дава конкретен пример за европейския спешен номер: "Да вземем примера с дама от Европейския парламент, която се разхожда с кон из гората Соан в района на Брюксел.
Тя пада от коня си и набира номер 112, като имаме предвид, че тя говори немски, френски и английски. За съжаление, от мястото, където тя се намира обаждането й се насочва към фламандски център, където задължението на оператора не предвижда непременно поемащият обаждането да говори друг език освен местния.
Благодарение на добър самарянин, който се намирал на мястото на инцидента и говорил фламандски линейката успяла да стигне за час и половина."
Този конкретен случай добива съвсем други измерения, като се има предвид, че 100 млн. граждани на ЕС годишно пътуват в други страни членки.
Наскоро Морандини лансира петиция, подкрепена от европарламентаристи, сред които и зам.-председателят на ЕП, Жерар Онеста.
Интересно е, че 3/4 от европейците въобще не знаят за номер 112. Не са малко и проблемите, свързани с организацията на работа на спешните служби. Онеста обяснява, че когато се обаждате на 112 не винаги попадате на някой, който говори вашия език.
В поне 1/3 от случаите вие не можете да обясните къде точно е станал инцидента, а това затруднява изпращането на линейка. Дори обаче и операторът да ви локализира той не иска да даде безплатно тази информация на местните пожарникари например.
Операторът казва, че службата му е търговска и е необходим абонамент за ползването на услугата. Така текат минути в преговори, а всяка минута е ценна за спасяването на живота.
Сред основните, които търпят критиките в подобни случаи, са мобилните телефонни оператори, които не искат да предоставят безплатно на спешните служби системите си за локализиране на обаждането.
Много често проблемът се оказва в самите спешни служби, които се конкурират на местно ниво, за да издействат бюджетите си за следващата година.
В Обединена Европа има 22 официални езика и вече са намерени доста практични решения. Според Морандини има много интересни инициативи, като например във Франция, където в някои департаменти спешните служби са свързани с мрежи от "спешни" преводачи.
Те, както лекарите, дежурят и са достъпни чрез мобилните телефони. В Лондон е въведена доста по-технологична система, която разпознава говорения език и насочва обаждането към съответния преводач.
Във Финландия например, неутрален оператор поема спешното обаждане и го пренасочва към съответната служба - бърза помощ, пожарникари, полиция, в зависимост от нуждата, като между отделните служби е разработено много добро взаимодействие.
Морандини разказва, че има и други примери, последните присъединили се към ЕС страни представляват добър модел. Виждаме, че всеки път, когато се присъедини нова страна тя се възползва от действащата система на 112, за да рационализира своите собствени спешни служби.
Големият парадокс е, че изоставащите страни са сред създателите на Римския договор.
В началото на април Европейската комисия изпрати на България последно предупреждение за телефон 112 заради неговата недостъпност за българските граждани.
Наказателната процедура е в ход. Следващата стъпка ще бъде съдебна. В България, както и в съседна Румъния, единният номер за спешни повиквания не работи според изискванията на Европейската комисия.
Правилата на ЕС в областта на далекосъобщенията изискват от държавите членки да гарантират, че свързването със службите за спешна помощ става безплатно чрез единния европейски номер за спешна помощ 112.
Ангажимент за въвеждането на номера за спешни повиквания бе поет още при преговорите с ЕС и трябваше номерът да заработи от 1 януари 2007 г.
Въвеждането на единния номер не се случи в посочения срок заради забавяне в технологичната подготовка. ЕС подкрепя финансово страната ни за въвеждане на безплатния номер. Отделно от централния бюджет са отделени 14 млн. лв.
Обсъждаше се цялостна концепция за въвеждането му, евентуално приемане на допълнителен закон за ускорено изграждане на системата 112. Трябваше да бъде решен въпроса и кой ще бъде оператор на единния номер.
Оказа се, че съществуват технически проблеми, произтичащи от аналоговите телефонни системи. Водеха се преговори с различните мобилни оператори за директно набиране на 112 без кодове за отделните населени места, така че да не се затрудняват хората.
Докато системата заработи и номерът стане популярен сред българските граждани, телефоните на пожарната, на полицията, на спешна медицинска помощ ще продължават да отговарят на спешни и аварийни повиквания.
Колко е важен този номер разбраха трима български шофьори, които успяха да звъннат на 112 от унгарския град Комарно, за да съобщят, че 50 български граждани са задържани принудително в автобус, с който пътували.
Според специалистите позвъняването е станало благодарение на грешка в роуминг услугите на мобилния оператор, иначе не било могло да се осъществи. Но случаят илюстрира значението на единния спешен номер за гражданите на ЕС, когато са в беда.
Междувременно министърът на бедствията и авариите Емел Етем изпрати обяснение до ЕК, в което уверява, че шестте центъра ще заработят до края на 2008 г. и така ще бъде прекратено навлизането в съдебна фаза.
В момента действа центърът в София. Въвеждането на 112 максимално ще улесни хората, защото при нужда в момента те трудно се ориентират кой от спешните номера 150, 160, 165 и 166 да изберат за конкретния случай.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!