К акво отражение дава върху аудивизуалния пазар растящата тенденция за сливания в сектора? Представлява ли тази тенденция заплаха за многообразието на европейските медии?
Най-голямата прес-група на Стария континент, германската "Аксел Спрингер" (AxelSpringer.de) поиска да закупи частна телевизия, но сделката бе спряна от антикартелната служба в Германия. Институцията, която ще отбележи скоро 50-годишно съществуване, иска да подчертае по този начин важността на плурализма на мненията пред изискванията на световната конкуренция.
Седалището на антикартелната служба е в Бон, откъдето 300 юристи и икономисти следят сливанията, а решенията им често са доста зрелищни. Такъв бе и случаят с "Аксел Спрингер" (издател на най-четения вестник в страната - "Билд цайтунг"), който поиска да закупи частната телевизия Pro7 Sat1 с 25% от аудиторията.
Мотивите, посочени от антикартелната служба, са "посегателство срещу конкуренцията на рекламния пазар
и опасност за плурализма". От 1958 година, когато е създадена, службата е отхвърлила 150 сделки за сливания на предприятия.
Наскоро тя забрани на телевизионната група RTL да погълне информационния канал NTV, от който притежава вече 50%. Всеки път, когато трябва да се произнася, антикартелната служба се изправя пред проблема да се уважава конкуренцията, избягвайки монополите, но без да се спира икономическото развитие на прес-групите.
В Италия телевизионният пазар се поделя между два полюса. От едната страна са трите обществени телевизии RAI, от които само една се осмелява да критикува властта. От другата страна стои прословутата група "Медиасет" (Mediaset.it),
ръководена от премиера Силвио Берлускони.
И тук телевизиите са три, но този път частни и със сигурност се отнасят благосклонно към властта. До сто дни проблемът с конфликта на интереси ще бъде уреден, заяви след преизбирането си през 2001 г. Силвио Берлускони.
Пет години минаха оттогава, а проблемът остава нерешен. Италия е единствената европейска страна, където все още има три обществени телевизии. Трябва да се подчертае, че от създаването си през 1954 г.
RAI винаги е била скритата градина на политическите партии.
Различните закони, уреждащи италианския аудиовизуален пейзаж никога не успяха да срежат тази пъпна връв. Така е било преди Берлускони, така е и сега.
Миналата година мнозинството на Берлускони прие закона "Каспари", който под претекста за въвеждане на нови цифрови технологии заздрави отново статуквото.
През януари тази година Съветът за електронни медии (СЕМ) започна лицензирането на 21 радиостанции, една национална и 59 регионални телевизии, съобщиха от медийният регулатор.
В медийния аудиовизуален пейзаж у нас се вписват общо 346 радио- и телевизионни програми, ефирни и кабелни.
Въпреки че се появиха много профилирани радиа и телевизии, количеството на програмите не е еквивалентно на качество и разнообразие на програмите, които се предлагат. Повечето търговски радиостанции излъчват хитове от миналото, настоящето, даже от бъдещето, каквато е амбицията на новото радио "Да".
Заедно с това от година и половина насам започна процес на медийно окрупняване и навлизане на сериозни чужди инвеститори. На радиопазара влязоха най-голямата радиоверига в Европа - френската "NRG" и американската "EMMIS Communications", новият партньор на FM+.
Утвърждава се тенденцията родните медии да стават собственост на чужди компании.
Мениджърите са на мнение, че това неизменно е пътят, по който електронните медии могат да изграждат атрактивна продукция и да затвърждават своето място на твърде тесния медиен пазар. Присъствието на чужденците изостря конкуренцията, която би трябвало до доведе до организиране на медийния бизнес по световните стандарти .
Две от най-гледаните ефирни телевизии и с най- голям пазарен дял в прайм тайма са също чужда собственост - Би Ти Ви на "Нюз корпорейшън", световно известна компания с дейност в медийната сфера, и Нова телевизия, чийто собственик е гръцката "Антена Груп", част от семейния бизнес на корабния магнат Минос Кириаку.
Нова тв първа разработи сутрешния пояс, първа пусна в ефира риалити шоу - "Биг брадър", което предизвика силна еуфорията около този тип програми.
На регионалния пазар най-активен играч е частната информационна агенция "Фокус", която разширява медийната си дейност в областта на радиото. Агенцията притежава повече от 10 радиочестоти в страната. В плановете й влиза и софийска радиочестота.
Бързо се разшири и регионалната станция "Лияни", възползвайки се от възможността, която даде поправка в медийния закон. Според поправката всички електронни медии с непълен набор от документи могат да останат на заеманите от тях честоти, докато държавата организира процедури за тяхното ново отдаване.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!