20% от европейските граждани споделят, че страдат от шума. Най-големите причинители на шума са автомобилите и самолетите. В Берлин, кметството започна голяма инициатива срещу шума, който тормози 1/4 от 3,5-милионното население.
Хорст Дикман е инженер, който е участвал в изработването на проекта за борба с високите децибели: "Целта е да се въведе възможно най-голямо разстояние между автомобилния трафик и жилищата. От всяка страна на въпросните пътища ще изградим места за паркиране, ще създадем нови велоалеи.
Предвиждаме и по-рестриктивни мерки, като намаляване на допустимата скорост или забраната за движение на тежкотоварните камиони по тези артерии. Всичко това трябва да намали шума за благото на живеещите наоколо."
Очаква се новите мерки да променят коренно живота на хората в близост до главни пътища с дължина 1000 км от общо 1300 км в Берлин.
Друг източник на шум и следващо предизвикателство за берлинското кметство са влаковете. Над 15 000 берлинчани живеят в близост до железопътната линия, която пресича града.
В Холандия учените са на прага на революционно откритие, което ще може да се справя с шума в близост до летищата. Самолетите причиняват нискочестотен шум, който прониква навсякъде и не може да бъде спрян от никаква изолация.
Изправени пред този проблем, който засяга градове като Токио, Ню Йорк и Амстердам екип холандски изследователи от университета в Делфт достигнаха до интересно откритие.
Звуковите вълни, според тях, могат да бъдат неутрализирани с противоположни вълни, създадени от компютър. Ако контразвукът бъде излъчен с подходяща сила на място, където има шум от самолети, нивото му може да бъде намалено с 18 децибела.
През есента на тази година, системата ще бъде тествана в пет жилища, за да се установи дали наистина има полза от нея. Шумът от самолетите в Амстердам тормози много хора, тъй като често пъти в зависимост от вятъра полетите им минават точно над града.
Учените от университета в Делфт обмислят вече изграждането на голяма виртуална стена срещу шума около летището Схипол край Амстердам.
Не е необходимо човек да разполага със специална апаратура, за да установи, че шумът в град като София е над допустимите норми.
Шум с ниво над 85 децибела е опасен за здравето, а тази стойност е регистрирана на повечето шумни кръстовища в центъра на града. Шумовото замърсяване на София се дължи на увеличаващия се непрекъснато брой на автомобилите, недостатъчната пропускателна способност на транспортната мрежа в града, липсата на шумозащитни мерки.
Най-големите източници на вибрации са тежкотоварните автомобили, които преминават през града, и прелитащите ниско самолети. Столичната РИОКОЗ, която единствено измерва шумовите нива, посочва, че само 9 от 49 пункта отговарят на нормите.
Поради липса на активни шумозащитни мерки РИОКОЗ препоръчва да се изградят преградни или екранизиращи стени.
Най-голямата такава стена бе издигната миналата година във Виена и защитава сградите в жилищния квартал "Теодор Кьорнер" не само от шума, но и от вредните емисии на автомобилите.
У нас повечето хора, които страдат от шума търсят шумоизолиращи материали, подменят дограмите на прозорците.
В подмяната на дограмите имаше идея да се включи и Софийското летище. Мярката, която предприе управата на летището, бе да ограничи кацанията и излитанията в часовете от 23.00 до 7.00 сутринта, за да могат живеещите в близост до летището да спят спокойно.
На общинско равнище ефективната борба срещу шума е на етап съставяне на шумова карта. Общината трябваше да състави карта на шума още през 2005 г.
Мярката е изискване към всички общини съгласно приетия закон за шума в околната среда и европейската директива по въпроса. След картата е необходимо да се разработи стратегия за намаляване на шума.
Сега обаче се очаква картата да е готова не по-рано от края на годината. Според закона за обществените поръчки трябва да протече търг. На него бъде избрана фирмата, която ще разработи картата.
Последната актуализация на акустичната характеристика на града е направена през 1996 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!