К оледно-новогодишните празници обикновено поизпразват джобовете ни. Едва ли обаче в България можем да си представим разточителство, което съществува в Русия, например.
Русия, която вече
е на трето място в света по богаташи,
глези подобаващо състоятелните си граждани.
В Москва специално им е отделен специален салон, който предлага подаръци, които не могат да бъдат намерени в обикновените магазини.
Например мобилен телефон от диаманти, който струва един милион евро, матрак от коприна и кашмир на стойност 60 хил. долара, или за тези с по-скромни доходи - кафе машина за "нищожната" цена от 6 хиляди евро.
Салонът работи от три години и представя всички големи луксозни марки на вниманието на руските новобогаташи.
Днес в Русия живеят повече от 5 хил. души, които разполагат с над 2 млн. долара на година, милионерите са 100 хил. По тази статистика Русия отстъпва само на САЩ и Германия, където има повече милионери. Парите в Русия идват основно от петрола.
Московският салон на милионерите от своя страна събира над 40 хил. посетители всяка година, като покупките
надвишават сумата от 700 млн. долара
Насред това разточителство от лукс и пари например можеше да се види и най-голяма елха, изработена от масивно злато в света. Тя беше вписана в книгата на Гинес, но ако искате да я видите вече е твърде късно защото руски богаташ си я купи, за да украси жилището си.
В Холандия пък лудостта на потреблението се изявява по съвършено различен начин с
предварителното начало на намаленията
и голямата им продължителност.
Мариан Смит държи малък магазин в Амстердам. Тя споделя, че правителството им е позволило да намаляват цените, когато искат.
Според търговците това ранно намаляване на цените работи, но разликата в печалбите не е драстична спрямо предишни години, когато цените са намалявани в средата на декември.
Тази година в Холандия все пак очакват рекордни продажби - 1,5 млрд. евро още преди празниците. Обикновено намаленията в Холандия са в началото на януари, според търговците това е по-практично, защото клиентите им са свикнали да пазаруват тогава.
Според някои клиенти обаче през януари вече джобовете им са се изпразнили и
така не могат да се възползват от намаленията
За французите например да пазаруваш в Холандия е по-добре, защото не всички се струпват в магазините за късото време на намаленията, както е във Франция, а разполагат с повече време да ги обикалят.
Нещо повече - намаленията в Амстердам са по-големи, достигат до 50, дори до 70% от цената на стоките. Холандците харчат средно 440 евро за коледно-новогодишните си покупки - сума, която биха умножили по две, ако ги нямаше намаленията.
Между 250 и 500 лв. средно са отделили по-голяма част от българските семейства по празниците, сочат различните анкети и проучвания.
Въпреки че по празниците са похарчени общо около 750 млн. лв., българите се нареждаме на
едно от последните места по празнично пазаруване
в сравнение с останалите европейци.
По традиция в България обиколката по магазините започва непосредствено преди Коледа. Национална особеност е, както всичко останало, така и пазаруването, се оставя за последния момент.
Българите обичат да купуват предимно за семейството като освен индивидуалните подаръци тази година най-много и най-предпочитана стока са телевизорите от най-ново поколение.
Независимо от по-скромните размери, празничната еуфория кара хората да бъдат по-разточителни. Вече и в България се проявява тенденцията да се пазарува заради самото пазаруване.
В еуфорията тази година се включиха и много румънци и гърци, защото цените у нас са по-ниски. Румънците щурмуват магазините за дрехи, аксесоари, за битова техника, дори за строителни материали. Гърците се втурват към моловете.
По атмосфера в големите търговски центрове София например се доближава до познатата картина на един европейски град.
Въодушевлението по празниците
стимулира търговците да качват цените,
особено на храните и да не обявяват коледни намаления. Така лудостта по потреблението, когато започват намаленията след Нова година се е поизпарила.
Хората са се поохарчили и настъпва отрезвяването. Друга причина е обявяването на цените на стоките. Известно е, че част от търговците спекулират. Първоначално вдигат цената, а на намаление не рядко цената е свалена близо до реалната.
По отношение на срока на редуцирането на цените всеки проявява творчество. Повечето врати на магазините са облепени с ръкописно написани бележки, отбелязващите началото и края на намалението.
Обикновено намаленията се точат до края на февруари. Самите намаленията също имат широки граници и варират - от 10 до 80%.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!