С ъдебен спор между двама производители на бира неслучайно бе сравнен със стогодишна война между пивовари. Тя противопоставя американския гигант Anheuser-Busch, най-големият производител в света, и малка чешка държавна пивоварна.
Повод за тази съдебна битка е прочутата бира Budweiser, като всеки един от двамата производители
претендира да държи правото над името
Посетителите във всички барове на Ческе Будейовице, 100-хиляден град на 200 км южно от Прага, са категорични, че единствената бира Budweiser се прави в техния град, известен по-рано и с немското име Будвайс.
Според майстор-пивовара Йозеф Толар,който има 40-годишен опит зад гърба си, американската напитка няма нищо общо с местната бира, наричана още "златото на Бохемия".
Йозеф Толар обяснява, че тяхната бира е по-горчива от американската и е с по-силен вкус. Важно е съдържанието на естествения хмел, който използваме тук.
"В нашето производство използваме повече полифеноли от американците и това прави бирата ни по-добра. Американските бири по принцип са по-малко концентрирани, съдържат по-малко натурални екстракти в началото на ферментацията и това ги прави по-леки", разказва Йозеф Толар.
Проблемът между чехи и американци е много сложен. Марката Budweiser е запазена за първи път отвъд Атлантика, и то още през 1878 г. - двайсетина години преди създаването на бохемската пивоварна.
Пивоварната традиция в района на Ческе Будейовице обаче
съществува още от Средновековието
и за чехите единствената справедливост би била да им се даде правото над името Budweiser.
Според Петер Самец, говорител на чешката пивоварна, сегашната ситуация би била равносилна на това американско предприятие да е запазило марката "камамбер" през ХІХ в.
На немски, прилагателното Budweiser означава нещо, което идва от тук, от града Ческе Будейовице.
"Нашата пивоварна оспорва на американската правото да използва марката Budweiser. Този съдебен спор е предмет на много дела по целия свят.
В някои магистратите вече са отсъдили, понякога в наша полза, като например в Германия, Франция, Австрия или Русия, където имаме правото да използваме името Budweiser", обяснява Самец.
В други страни като САЩ, Канада и Италия марката принадлежи на американците
На американския пазар чешката бира се предлага под името Czecvar.
Преди няколко седмици обаче стогодишната война на пивоварите получи ново развитие. За всеобща изненада американци и чехи подписаха договор, по силата на който Anheuser-Busch става изключителен вносител на чешката бира на американския пазар.
Бойната секира обаче съвсем не е заровена и съдебните дела продължават в редица страни.
Според експертите от пивоварната индустрия това споразумение представлява първата крачка към закупуването на малката пивоварна от Ческе Будейовице от американския гигант.
Това ще може да стане след като прочутата чешка марка бъде приватизирана. Правителството в Прага обяви наскоро, че именно такива са плановете му.
България е сред страните в ЕС, които не са регистрирали нито една местна марка като защитена.
Гърция е спечелила защитено обозначение за произход на 80 стоки, Кипър патентова локума Loukoumi Geroskipou, Чехия има три марки бира, а Словакия - местен сладкиш.
Първото българско географско означение е
"Шуменско пиво", регистрирано през 1968 г.
Сегашният притежател на търговската марка - датският концерн "Калсберг", има право да използва географското означение, защото с покупката на пивоварната има право и над него.
Но ако в Шумен се появи друг производител на бира, който може да направи бира със същите защитени уникални качества, придобива право да изписва на етикета "Шуменско пиво". Единствено не може да ползва търговската марка.
Географските означения - защитен географски признак (PGI) или защитено обозначение за произход (PGO), са отличителни знаци, които свързват стоките със специфични качества с мястото на района на производство.
Те са част от европейската система за качество, създадена през 1992 година.
Третият знак е традиционен специалитет. Така стоките много по-лесно се отличават на пазара. Те подобно на търговските марки се използват за идентификация на продуктите.
Разликата е, че търговската марка подчертава производителя и е собственост на дадена компания, а географското означение е свързано с географската област на произход на продукта и е колективно притежание.
В ЕС страната с най-много географски означения е Италия
Географските наименования за храни и напитки, регистрирани в българското Патентно ведомство, са над 120, но само за територията на страната. Не може да стане механично пренасяне за ЕС.
По принцип всяко географско означение може да бъде регистрирано след като стане достатъчно известно с качествата си на пазара и се утвърди сред потребителите.
"Шуменско пиво", например, възроди 125 годишен обичай за установяване на качеството.
Обичаят се състои в това, че мъже, облечени в кожени престилки сядат на дървена пейка полята с пиво. Минути по-късно престилките залепват за дървото, което е доказателство за качеството на бирата.
Сред продуктите, които България ще се опита да защити в Брюксел освен "Шуменско пиво" са българската закваска от кисело мляко, българското кисело мляко, кашкавал "Балкан", карловската луканка, розовото масло и др.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!